logo

Presa devine tot mai partizană pe măsură ce se apropie alegerile


https://www.ipn.md/ro/presa-devine-tot-mai-partizana-pe-masura-ce-se-apropie-7967_990578.html

Spre sfârşitul campaniei electorale presa devine tot mai partizană. O confirmă cel de-al treilea raport de monitorizare prezentat joi, 2 iunie, de către Centrul pentru Jurnalism Independent. Directorul CJI, Nadine Gogu, a precizat, în cadrul unei conferinţe de presă, că în intervalul 16-29 mai mijloacele de informare monitorizate au avut un comportament diferit, unele din ele admiţând derogări evidente de la principiile etice şi deontologice. Potrivit directorului CJI, postul privat cu acoperire naţională NIT continuă să fie o tribună de manipulare a opiniei publice prin promovarea deschisă a ideologiei PCRM. Majoritatea ştirilor puse pe post de NIT deformează mesajele contracandidaţilor electorali ai PCRM şi îi prezintă doar în context negativ, fără a le oferi dreptul la replică. NIT utilizează caricaturi şi imagini din arhivă, care denaturează mesajele şi realităţile din campanie. Postul Prime TV nu a admis abateri grave de la normele deontologice care ar fi dus la distorsionarea realităţii. Totuşi, frecvenţa apariţiei unor candidaţi în ştiri şi unghiul de abordare a evenimentelor electorale denotă clar simpatia editorială a acestui post de televiziune faţă de PDM, a declarat Nadine Gogu. Despre Euro TV Nadine Gogu a spus că a avut un comportament imparţial şi a asigurat pluralismul de opinie, fără abateri de la standardele profesionale şi deontologice, iar postul cu acoperire naţională N4 a favorizat uşor PLDM atât prin ştirile de la evenimentele electorale, cât şi prin ştirile de imagine cu prezenţa premierului Vlad Filat Referindu-se la postul Jurnal TV directorul CJI a menţionat că nu se observă partizanat evident în favoarea sau defavoarea vreunui concurent electoral, însă după frecvenţa şi contextul apariţiei în ştiri de tratament preferenţial au beneficiat PL, în special Dorin Chirtoacă, dar şi Mihai Godea, candidat independent. Expertul mass-media, Petru Macovei, a vorbit despre presa scrisă, menţionând că cea mai gravă situaţie de încălcare a normelor deontologice se întâlneşte la publicaţiile Moldova Suverană şi Nezavisimaia Moldova. Acestea au făcut partizanat deschis în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea celorlalţi concurenţi electorali. În ambele ziare se menţine tendinţa de a prezenta mai mult informaţie unilaterală, bazată pe o singură sau mai multe surse, dar care exprimă aceleaşi puncte de vedere. „Cotidianul Adevărul a reflectat campania echilibrat, fără a se situa de partea unor sau altor concurenţi electorali. Nu au fost înregistrate abateri evidente de la standardele profesionale şi deontologice”, a declarat Petru Macovei. Petru Macovei a mai spus că publicaţia Timpul de dimineaţă îl favorizează pe candidatul PL, Dorin Chirtoacă şi îl defavorizează pe candidatul PCRM, Igor Dodon, iar publicaţia Jurnal de Chişinău tinde să promoveze o atitudine corectă şi obiectivă, însă în multe materiale de opinie sau în pamflete a fost remarcată o defavorizare nuanţată a PRCM. Raportul este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală”, cu susţinerea financiară a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei. Următorul raport va fi prezentat peste două săptămâni.