logo

Presa a reflectat campania electorală din perspectiva concurenţilor pe care îi simpatizează, raport final


https://www.ipn.md/ro/presa-a-reflectat-campania-electorala-din-perspectiva-concurentilor-pe-care-ii-s-7965_986999.html

Presa scrisă a reflectat campania electorală din perspectiva concurenţilor electorali pe care îi simpatizează sau de care depind patronii şi editorii acestora, fără a asigura pluralismul de opinie şi fără a oferi dreptul la replică conform prevederilor deontologiei profesionale. Constatarea este inserată în raportul final de monitorizare a reflectării campaniei electorale de către mass-media, efectuat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, transmite Info-Prim Neo. Expertul mass-media, Petru Macovei, a declarat, marţi, la o conferinţă de presă că genurile jurnalistice cărora le-au dat preferinţă ziarele monitorizate au fost articolele de opinie, un spaţiu mai mic revenind ştirilor. Publicitatea electorală pe paginile ziarelor a ocupat un spaţiu mult prea mare. Astfel că în cele 12 ziare monitorizate spaţiul de publicitate electorală a fost de 240 de pagini de ziar. Potrivit lui Petru Macovei, s-a manifestat tendinţa caracteristică şi pentru campaniile electorale trecute de susţinere şi favorizare în grup a unor concurenţi electorali. Agenţia Omega, ziarele Moldova Suverană şi Nezavisimaia Moldova au demonstrat un comportament editorial părtinitor, de favorizare şi promovare a PCRM şi de discreditare a oponenţilor politici ai comuniştilor. În acelaşi timp, ziarele Timpul de dimineaţă şi Jurnal de Chişinău au criticat PCRM sau l-au prezentat în context preponderent negativ, iar PLDM şi PL au fost prezentate în culori pozitive în materialele de opinie. De altfel, Jurnal de Chişinău a manifestat un comportament dur şi faţă de PDM. Aceeaşi defavorizare a comuniştilor şi simpatizare a formaţiunilor liberale se atestă şi la portalul de ştiri www.unimedia.md. În aceiaşi categorie pot fi incluse şi publicaţiile Evenimentul Zilei, Panorama, care critică PCRM, dar favorizează PDM şi, respectiv Partidul Umanist din Moldova. Ziarele Vesti Găgăuzii şi Golos Bălţi, potrivit lui Petru Macovei, s-au implicat destul de modest în reflectarea campaniei electorale, doar cu câteva ştiri, fapt care denotă că nu-şi îndeplinesc rolurile de instituţii ale presei. Ziarul Komsomoliskaia pravda nu a publicat foarte multe materiale jurnalistice în campania electorală, dând preferinţă articolelor şi machetelor publicitare ale concurenţilor electorali. Totuşi, a manifestat o tendinţă de favorizare a concurenţilor electorali PLDM şi PCRM. Potrivit aceluiaşi raport de monitorizare, Agenţia informaţională de stat Moldpres a favorizat AIE, prezentându-i în context pozitiv pe liderii PLDM şi PL care sunt şi conducătorii statului. Agenţia Infotag a menţinut un echilibru relativ al politicii sale editoriale. Publicaţiile au fost monitorizate în perioada 28 septembrie – 28 noiembrie. Raportul a fost realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorala”, cu susţinerea financiară a Ambasadei Marii Britanii în Moldova, Consiliului Europei şi Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţionala (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei, Fondului Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţionala (USAID) prin intermediul Fundaţiei Eurasia. De asemenea, elaborarea acestui raport a fost posibilă graţie ajutorului SUA oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţionala (USAID), în cadrul Programului AED - Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP).