logo

Premierul la Moldova Business Week: Moldova poate fi o bună destinație pentru investiții


https://www.ipn.md/ro/premierul-la-moldova-business-week-moldova-poate-fi-o-7966_1077794.html

Republica Moldova este puternic conectată la circuitul economic internațional, respectiv, perspectivele economice depind de ceea ce se va întâmpla și cu economia regională și mondială. Cert este că Moldova deține poziții foarte bune din punct de vedere al stabilității macro-economice, „în pofida tuturor impresiilor lăsate de politicieni”. Moldova are un sistem bancar stabil, nu are șocuri valutare, nu există probleme cu datoria de stat  sau cu sistemul bugetar. „Acesta, în condițiile actuale, este de asemenea un indicator și un criteriu care ar fi bine de considerat de investitori atunci când aleg o destinație. În linii mari, noi suntem acum o țară care ar putea fi o bună destinație pentru investiții, atât din punct de vedere macro-economic, cât și al multiplelor tratate de comerț liber cu UE, cu țările CSI și multe alte destinații”, a declarat premierul Ion Chicu în cadrul Moldova Business Week, transmite IPN.

Șeful executivului a adăugat că pandemia COVID-19 vine, pe de o parte, să consolideze eforturile pentru susținerea sectoarelor tradiționale, dar și a celor noi, precum sectorul digital. Actualmente, majoritatea angajaților în „Moldova IT Park” sunt tineri, cu un salariu mediu de 30 de mii de lei. Premierul a mai spus că, în ciuda celei mai profunde declinuri economice înregistrate în trimestrul II al anului curent, se așteaptă ca economia moldovenească să intre în 2021 într-o fază de mare redresare, cu o tendință pozitivă.

Șeful Delegației Uniunii Europene în Moldova, Peter Michalko, a menționat că, în 2019 Uniunea Europeană și-a consolidat poziția de cel mai mare partener comercial al Moldovei. 64% din exporturile moldovenești au mers în Uniunea Europeană anul trecut și anul acesta arată o dinamică similară. De la introducerea Zonei de Liber Schimb, exporturile moldovenești către Uniunea Europeană au fost în creștere. În 2019, 1937 de companii moldovenești exportau în Uniunea Europeană, ceea ce reprezintă o creștere de 48 %, din anul 2015. În ciuda contextului provocator, s-a remarcat o tendință de creștere și pentru acest an. De la intrarea în vigoare a DCFTA, investițiile străine directe ale Uniunii Europene în Republica Moldova au fost în continuă creștere, chiar s-au dublat.

Potrivit ambasadorului, pentru ca această tendință să continue și pentru ca Moldova să beneficieze de mai multe investiții străine, este important climatul de afaceri, predictibilitatea legislativă și stabilitatea, precum și statul de drept. În opinia sa, cu Acordul de Asociere și DCFTA Moldova are cele mai bune instrumente pentru a atrage investitori internaționali și pentru a încuraja și investițiile interne.

Rodica Verbeniuc, director general la Agenția de Investiții, a menționat că, în timpul pandemiei, Agenția și-a asumat rolul de a ghida comunitatea locală de afaceri pe calea sa de transformare și adaptare la noua realitate economică. Au fost lansate platforme online, unde investitorii străini au putut conecta cu afacerile moldovenești și au construit parteneriate, a fost creat un grup de experți care operează în Moldova pentru a ajuta comunitatea de afaceri în procesul de afaceri etc. Rodica Verbeniuc s-a arătat încrezătoare că, pe durata Moldova Business Week 2020, participanții vor descoperi oferte de parteneriat și multe motive convingătoare pentru a-și dezvolta afacerea într-un mod sustenabil în Moldova.

Evenimentul continuă și vineri, 20 noiembrie.