Preferințele mediatice, în particular preferințele pentru producția mediatică rusească, sunt interdependente cu preferințele politice și geopolitice ale cetățenilor Republicii Moldova, arată un studiu prezentat de Asociația Comunitatea „WatchDog.MD și CBS AXA. Studiul s-a axat pe analiza rezultatelor Barometrului Opiniei Publice (BOP) din noiembrie 2017, transmite IPN.
Potrivit autorilor, specific pentru Republica Moldova este volumul sporit de producție mediatică retransmisă din Federația Rusă. Topul celor mai urmărite canale în acest sens este deschis de Prime.
Datele BOP indică existența unei relații puternice dintre consumul de producție mediatică rusească și nivelul de încredere pe care îl au cetățenii moldoveni în președintele rus. În noiembrie 2017, Vladimir Putin conducea detașat față de liderii altor state. Popularitatea acestuia atinge cote mult peste popularitatea oricărui lider politic din Moldova.
Cele trei canale care retransmit producție mediatică rusească: Prime, NTV și RTR, dar și Canal 3, au un public vădit pro-Putin. Auditoriile canalelor Publika TV, Moldova 1 și Canal 2 sunt mai echilibrate în acest sens. Totodată, auditoriul canalelor Jurnal TV, Pro TV și TV8 tind să aibă un nivel înalt de încredere în cancelarul german Angela Merkel, mult peste medie. Pe când încrederea în Vladimir Putin este sub medie.
La nivel național, încredere în Igor Dodon, precum și intenția de a vota pentru PSRM, în mod direct corelează cu nivelul de consum al producției mediatice ruse. Ponderea celor care intenționează să voteze cu Igor Dodon din cei care privesc canale rusești depășește 60%, fiind de patru ori mai mare decât în rândul celor care nu au asemenea canale printre cele mai vizionate.
Preferințele integraționiste geopolitice sunt și ele legate de preferințele mediatice. Relațiile înregistrate de BOP arată că cetățenii care se informează mai des din canalele TV precum Jurnal TV și Pro TV manifestă un nivel pronunțat al tendințelor pro-UE. Și, în mod vădit, canalele care retransmit producție mediatică rusă sunt privite de populația cu un nivel de preferințe pro Uniunea Eurasiatică mult peste media pe eșantion.
Valeriu Pașa, expert WatchDog.MD, consideră că este nevoie de introducerea unei norme privind limitarea conținutului de produs mediatic despre o țară sau despre un lider politic. Se cere și o monitorizare calitativă a spațiului audiovizual, cu excluderea a tot ce înseamnă propagandă.