logo

Precizări privind votul elevilor și al studenților la parlamentare


https://www.ipn.md/ro/precizari-privind-votul-elevilor-si-al-studentilor-la-parlamentare-8011_1081839.html

Dreptul de vot se exercită în localitatea în care alegătorul își are domiciliul sau reședința. În cazul în care alegătorul are și domiciliu, și reședință, votează în localitatea în care își are reședința valabilă. La alegerile parlamentare, studenții și elevii cu drept de vot, înmatriculați în instituții de învățământ într-o localitate în care nu au înregistrare la domiciliu sau reședință, pot vota la orice secție de votare deschisă în această localitate, fiind obligați să respecte câteva condiții, transmite IPN.

Pentru a participa la vot, elevii și studenții trebuie să prezinte buletinul de identitate cu fișa de însoțire, dar și carnetul de student sau elev al instituției de învățământ din localitatea respectivă. De asemenea, vor completa și semna o declarație pe proprie răspundere privind abținerea de la votarea multiplă, fiind informați despre răspunderea penală în caz de încălcare a acestei obligații.

Totodată, ținând cont de faptul că alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie curent vor avea loc în timpul vacanței de vară, iar studenții și elevii se pot afla în altă localitate decât cea unde își au domiciliul sau reședința valabilă, Comisia Electorală Centrală precizează că aceștia pot să declare locul nou de ședere. Acest lucru trebuie făcut cel târziu până pe 10 iunie inclusiv, la organul administrației publice locale (primăria sau pretura de sector), pentru a putea fi înscriși în lista electorală de la secția de votare corespunzător locului șederii.

Declarația se depune personal de către solicitant la prezentarea buletinului de identitate cu fișa de însoțire în original și în copie. După depunerea declarației, persoanele vor fi înscrise în lista electorală de bază a secției de votare în care urmează să voteze.

La fel, elevii sau studenții își pot lua un certificat pentru drept de vot, care le va permite să voteze în oricare altă secție de votare din țară. Certificatul poate fi obținut de la biroul electoral al secției de votare corespunzător domiciliului precedent, în perioada 21 iunie-10 iulie. În baza acestuia, în ziua alegerilor, cetățenii se înscriu în lista suplimentară, iar certificatul rămâne la biroul electoral al secției de votare și se anexează la lista suplimentară.

Pentru a verifica corectitudinea datelor conținute în Registrul de Stat al Alegătorilor, precum și secția de votare la care au fost arondați la ultimele alegeri, în funcție de adresa domiciliului sau a reședinței, alegătorii sunt îndemnați să acceseze pagina verifica.cec.md. Ulterior, după întocmirea listelor electorale, informația va fi actualizată, iar verificarea listelor va putea fi efectuată și la birourile electorale ale secțiilor de votare.