Reprezentanții Partidului Politic Platforma Demnitate și Adevăr consideră că situația în domeniul educației și cercetării este critică. Aceștia acuză lipsa unei politici clare de asigurare a calității studiilor, conținuturi educaționale deseori irelevante pentru piața muncii, dar și ineficiența cheltuielilor. Într-o declarație a PPPDA, prezentată la o conferință de presă la IPN, se menționează că se impune efectuarea unor reforme complexe de ordin conceptual, structural și financiar în ceea ce privește pregătirea specialiștilor pentru economia țării.
„În anii de independență a Republicii Moldova, grija statului pentru dezvoltarea atât a educației, cât și a cercetării a fost diminuată și a condus la generarea unor probleme serioase de sistem”, a citat din declarație Sergiu Cataranciuc, profesor universitar. O problemă menționată de profesor este salarizarea proastă în sistem, care generează mai multe dificultăți legate de calitatea studiilor. Potrivit lui, în contrast cu situația gravă din domeniu, continuă politizarea excesivă a instituțiilor de învățământ, care au devenit în ultimii opt ani ținta unor abordări propagandistice din partea anumitor partide aflate la putere.
Ala Tâșcu, pedagog, a declarat că se atestă o scădere a numărului de elevi și studenți, iar în aceste circumstanțe există riscul ca instituțiile de învățământ să fie închise. În opinia sa, este necesară adaptarea curiumului la noile provocări. La fel, este nevoie de a crea condiții pentru cei care au plecat din țară, ca să revină acasă să studieze.
Un alt pedagog, Aurelia Țurcanu, a menționat că școala se confruntă cu multe probleme. Una dintre ele este lipsa cadrelor didactice, mai ales a cadrelor tinere. Cauza principală este salariul mic în sistem. Programele educaționale sunt prea complicate pentru a fi realizate calitativ, mai ales în clasele cu mulți elevi. În opinia sa, pentru a atrage tinerii în acest domeniu e nevoie de anumite schimbări. „Nu putem vorbi despre un viitor prosper în condițiile în care școlile sunt fără profesori, iar familiile fără părinți”, spune profesoara.
Alexandru Slusari, vicepreședinte PPPDA, a remarcat că pedagogii au cerut creșteri salariale de 50%, însă autoritățile au decis să le ofere maximum 10%. Potrivit lui, furtul miliardului din sistemului bancar a sărăcit populația și s-a răsfrânt și asupra cadrelor didactice.
Un alt vicepreședinte al formațiunii, Chiril Moțpan, a declarat că sistemul educațional și cel al cercetării sunt la pământ. Precedentele și actuala guvernare acordă acestor domenii puțină atenție. Dar o țară care nu are pedagogi și elevi pregătiți, nu are viitor, spune Chiril Moțpan.
Semnatarii declarației consideră că este necesară crearea unui sistem eficient de formare a cadrelor didactice, prin consolidarea instituțiilor care pregătesc pedagogi. La fel, este necesară promovarea mobilității cadrelor didactice pentru acumularea experienței internaționale care poate fi implementată în Moldova. În opinia lor, se mai cere și aplicarea unui sistem de motivare a cadrelor didactice și de creștere a prestigiului profesiei de pedagog.