logo

Poziţia publică[1] de condamnare a acţiunilor Federaţiei Ruse de intervenţie cu forţă soldate cu anexarea de facto a Republicii Autonome Crimeea – părţii componente a Ucrainei şi acţiunile necesare privind securitatea Republicii Moldova


https://www.ipn.md/ro/pozitia-publica1-de-condamnare-a-actiunilor-federatiei-ruse-de-interventie-cu-fo-7542_1065187.html

 

27.03.2014, Chişinău, Moldova


1.Anexarea Crimeei reprezintă un act de agresiune asupra integrităţii teritoriale a Ucrainei care încalcă brutal normele dreptului internaţional, Constituţia Ucrainei şi Federaţiei Ruse

1.1 Federaţia Rusă incită şi susţine politic, diplomatic, militar, prin spionaj, transfer de tehnică militară şi sprijin financiar regimul separatist în condiţiile sfidării normelor constituţionale cu scopul acaparării cu forţă a autorităţilor şi instituţiilor legale ale Ucrainei, preluarea obiectivelor militare, atacul asupra instituţiilor responsabile de integritatea teritorială.

1.2 Federaţia Rusă şi forţele separatiste pe care le controlează au lansat o campanie metodică de persecutare şi nimicire a reprezentanţilor autorităţilor legale, încălcarea sistematică a drepturilor omului la securitatea şi siguranţa personală, circulaţie liberă şi nesupunerea la tortură, libertăţii de exprimare, recurgerea la arestări şi intimidări pe motive etnice, de opinie.

1.3 Forţele separatiste pro-ruse, asistate de agenţi speciali, impun de facto puterea separatistă, organizează desfăşurarea plebiscitului neconstituţional şi ilegal în condiţiile regimului de înfricoşare, persecutare şi de fraudă de proporţii sub ameninţarea intervenţiei militare a avut ca scop formal justificarea violării integrităţii teritoriale ale Ucrainei.

1.4 Federaţia Rusă încălcă brutal Carta ONU, acordurile de la Helsinki, tratatul bilateral de bază, acordul multilateral de garantare a suveranităţii Ucrainei cu invocarea motivelor false inexistente de protecţie umanitară a vorbitorilor de limbă rusă, ceea ce reprezentă un precedent iresponsabil, de agresiune prin ignorare a regimului legal internaţional.

1.5 Federaţia Rusă incorporează teritoriul Ucrainei prin decretul prezidenţial neconstituţional cu încălcarea procedurii şi normei legii supreme ruse.

1.6 Federaţia Rusă respinge, în toată perioadă menţionată, toate eforturile autorităţilor legitime ale Ucrainei, comunităţii internaţionale (UE, ONU), statelor garante ale suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Ucrainei (SUA, Marea Britanie, Germania, Franţa) de a aborda situaţiile pertinente în dimensiunea diplomatică, de negociere bilaterală sau multilaterală rezultantă în sfidarea ordinii legale internaţionale.

1.7 Ruperea unei părţi din teritoriu al stat suveran urmare rolului determinativ al Federaţiei Ruse se înregistrează privind: regiunea Transnistreană a Republici Moldova, regiunile Abhaziei şi Osetiei de Sud a Georgiei – conflictele nerezolvate – pericolul de înstrăinare sau acaparare teritorială rămâne înalt.

2. Consecinţele violări integrităţii teritoriale a Ucrainei provocă riscuri existenţiale pentru stabilitatea şi pacea în Europa de Est, subminează garanţiile acordate Ucrainei prin Acordul de la Budapesta din 1994, afectează schimburile comerciale şi investiţiile în condiţiile unei crize economice nedepăşite în Europa

2.1 Regimul de securitate regională şi europeană pe larg în scopul garantării integrităţii teritoriale, stabilităţii politice, asigurării relaţiilor multilaterale şi bilaterale internaţionale este subminat irecuperabil şi redus la irelevanţă prin acţiunile unilaterale ale Federaţiei Ruse.

2.2 Obiectivele politicii internaţionale de neprofiliere nucleară militară este subminat prin crearea precedentului de încălcare a acordului multilateral de garantare a integrităţii teritoriale în schimbul renunţării sau încetării dezvoltării capacităţilor militare prin încălcarea acordului multilateral din 1994 de garantare a suveranităţii Ucrainei.

2.3 Cadrul de securitate regională în Europa prin respectarea parităţii prezenţei NATO, zonei de neutralitate şi Federaţiei Ruse se demonstrează a fi inadecvat şi lipsit de substanţă reală pentru ţările cu statut de neutralitate rezultatul acţiunilor militare unilaterale ale Federaţiei Ruse.

2.4 Reducerea şi destabilizarea atractivităţii de investiţii economice şi a proiectelor de infrastructură noi şi de tranzitare regionale.

2.5Crearea climatului de ostilitate şi de ameninţare directă contra şi în descurajarea modelelor de dezvoltare democratică prin consolidarea instituţiilor democratice, schimbărilor paşnice şi modelelor de responsabilitate a autorităţilor publice în faţa cetăţenilor după impunere în forţă a modelului rus de interpretare a funcţionării statutului.

2.6  Formarea circumstanţelor de ameninţare directă cu subminarea integrităţii lor teritoriale şi stabilităţii economice şi politice asupra statelor din regiune care îşi determină prioritatea externă pentru asocierea la procesele integraţioniste europene

3. Realităţile şi provocările noi impun acţiuni prompte de asigurare gestionării riscurilor

Cu referire la Repulica Moldova cerem ca:

3.1 Autorităţile Republicii Moldova să susţină politic, diplomatic, tehnic, financiar şi prin alte metode democratice integritatea teritorială a Ucrainei şi vectorul de integritate europeană a acestei ţări,

3.2 Autorităţile Republicii Moldova să asigure sprijin politic autorităţilor Ucrainei în cadrul organizaţiilor multilaterale (OSCE, ONU, etc) cu scopul susţinerii suveranităţii, independenţei şi integrităţii statului vecin, fără a se lăsa ademenită de orice promisiuni ori înţelegeri subterane pe care statul – agresor ar putea să le propună în mod oportunist.

3.3. Autorităţile Republicii Moldova să urgenteze implementarea planului de asociere la Uniunea Europeană prin semnarea şi ratificarea promptă a acordurilor bilaterale cu UE, consolidând agenda de reformare democratică în procesul de implementare şi vor solicita determinarea obţinerii statutului de candidat la membru în UE cu accederea sa în UE în viitorul previzibil.

3.4. Autorităţile Republicii Moldova să urgenteze reformarea sectorului de securitate (armată, interne, servicii speciale) prin întărirea gradului lor de responsabilitate profesională, patriotism, interacţiune şi control parlamentar asupra politicilor promovate pe domeniul lor de competenţă. Valul de ameninţări dramatice la adresa Republicii Moldova impun pe agenda politică imperativul intensificării luptei contra reţelelor şi grupurilor de influenţă ocultă, servicii speciale străine şi mişcări separatiste pe teritoriul suveran al Republicii Moldova, inclusiv cu sprijinul partenerilor occidentali.

3.5. Autorităţile Republicii Moldova să depună eforturi sporite în vederea protejării spaţiului informaţional al ţării contra propagandei agresive şi intoxicării mediatice, suspendând programele şi emisiunile posturilor de radio şi de televiziune, care aduc prejudicii integrităţii teritoriale, unităţii naţionale şi caracterului constituţional al Republicii Moldova.

3.6 Autorităţile Republicii Moldova vor iniţia împreună cu UE, SUA şi Ucraina procesul privind reformatarea cadrului de negociere cu referire la soluţionarea conflictului din regiunile de est a Republicii Moldova în condiţiile în care Federaţia Rusă se compromite în calitate de garant al securităţii regionale şi demonstrează vădit sfidarea intenţiei de rezolvare definitivă a conflictului.

3.7 Evoluţiile cu caracter de ameninţare a utilizării forţei din partea Federaţiei Ruse şi a agenţilor acesteia în regiunea de este a Republicii Moldova impune vigilenţa şi mobilizarea maximă, inclusiv identificarea căilor extraordinare de garantare a securităţii naţionale prin cooperare cu organismele specializate internaţionale şi bilaterale.

3.8 Partidele, în special de opoziţie, – parlamentare şi extraparlamentare, inclusiv mişcările politice – vor responsabiliza acţiunile sale în strictă coordonanţă cu principiului integrităţii teritoriale ale Republicii Moldova pentru consolidarea statlităţii şi eliminării factorilor şi riscurilor de destabilizare situaţiei în republică.

Cu referire la Ucraina cerem ca:

3.9 Statele europene şi Ucraina să recurgă la utilizarea instrumentelor legale internaţionale pentru a trage la răspundere autorii invaziei militare ruseşti în Ucraina, inclusiv prin intermediul: a) Curtea Europeană a Drepturilor Omului prin mecanismele interstatale pentru încălcărilor drepturile omului, b) Consiliul de securitate – confirmarea integrităţii teritoriale ale Ucrainei prin adoptarea rezoluţiilor, c) OSCE – abordarea îngrijorărilor de securitatea internă şi regională, d) Consiliul Europei – discutarea situaţiilor şi reclamaţiilor privind drepturile omului şi funcţionarea instituţiilor democratice.

3.10 UE, SUA şi G7  să extindă suportul pentru consolidarea instituţiilor democratice şi statalităţii prin aprofundarea reformelor democratice în Ucraina şi consolidarea capacităţilor instituţionale ale autorităţilor ucrainene.

3.11 UE, SUA şi G7 să adopte programe şi acţiuni cu caracter financiar, tehnic, umanitar şi diplomatic targetate pentru susţinerea loialităţii cetăţenilor şi locuitorilor din Crimeea ucraineană şi adopta instrumente de descurajare formării şi dezvoltării instituţiilor neconstituţionale pe teritoriul Crimeei.

Cu referire la regiunea Europei de est cerem ca:

3.12 NATO şi ţările din regiune să întărească regimul de securitate regională prin aprofundarea calitativă de cooperare tehnică şi militară în scopul consolidării capacităţilor colective militare, vor purcede la identificarea şi implementarea regimului avansat de asigurare a securităţii regionale cu opţiunea pro-atlantice europene.

3.13 UE, ţările din G7 să folosească instrumentele politice de consolidare a stabilităţii: a) Semnarea şi ratificarea acordurile de asociere politică şi economică cu UE în termen scurt, b) consolidarea parteneriatelor pentru securitatea colectivă în Europa de est – NATO, c) consolidarea acordurilor multilaterale de securitate în Europa de est, d) lansarea rapidă a mecanismului funcţional de garantare securităţii regionale în formatul ad hoc în condiţiile de criză şi ameninţări actuale.

3.14 UE şi ţările din G7 să dezvolte sistemele de infrastructură şi de surse energetice alternative pentru ţările din regiune, iar pe termen scurt pentru Republica Moldova asigurarea funcţionalităţii depline a gazoductului Iaşi-Ungheni.

3.15 UE să recunoască creşterea rolului Platformelor naţionale şi a societăţii civile europene în determinarea priorităţilor asistenţei externe şi contribuirea la dezvoltarea societăţii civile autentice în regiunea afectată.

Cu referire la Federaţia Rusă cerem ca:

3.16 UE, SUA şi G7 să extindă şi consolideze mecanismele de sancţionare targetată şi treptată în creştere asupra persoanelor direct responsabili şi a companiilor şi intereselor economice, inclusiv excluderea Federaţiei Ruse din procesele globale decizionale.

3.17 UE, SUA şi G7 să considere adoptarea noilor sancţiuni de ordin economic, tehnologic şi financiar cu efecte directe asupra intereselor respective ale Federaţiei Ruse.

3.18 Dezvoltarea mecanismului nou de dialog strategic dintre Europa şi ţările Europei de Est pe de o parte şi Federaţia Rusă pe de altă parte pentru de-escaladarea tensiunilor şi căutarea formării regimului de soluţionare a instabilităţilor şi integrităţii teritoriale regionale.



[1]
                        [1] A se vedea Pozitiile anterioare ale societăţii civile 1) din 02.12.2013 privind solidaritatea cu opţiunea europeană şi transformarea democratică a Ucrainei http://www.cnp.md/ro/activitati/evenimente/item/1840-consiliul-ong-si-cnp-societatea-civil%C4%83-din-republica-moldova-solidar%C4%83-cu-op%C5%A3iunea-european%C4%83-%C5%9Fi-transformarea-democratic%C4%83-a-ucrainei, 2) din 12.02.2014  privind respectarea instituţiilor democratice şi drepturilor fundamentale ale omului în Ucraina http://www.credo.md/pageview?id=384, 3) din 24.02.2013 depăşirea definitivă a incertitudinilor situaţiei după anunţarea alegerilor prezidenţiale din mai 2014 în Ucraina, http://www.credo.md/pageview?id=386, 4) din 04.03.2014 condamnarea agresiunii militare a Federaţiei Ruse în Ucraina, http://www.ape.md/libview.php?l=ro&idc=173&id=2087