logo

Povestea unui târg de iarnă…


https://www.ipn.md/ro/povestea-unui-targ-de-iarna-7542_1078524.html

Pe străzile Chişinăului s-a învolburat furtuna… Războiul împotriva panotajului stradal declanşat de Iv.Ceban ia amploare. Câţiva bieţi lucrători, cărora le e în cot de estetica oraşului şi munca altor oameni, taie de zor în metal, doborând una după alta construcţii metalice.  Lozincile, ca de obicei, sunt primitive ca bună ziua – “Tre să facem ordine în oraş!”. În fiecare seară procesul de tocare a agenţiilor de publicitate e trâmbiţat de primar pe ton triumfal-ameninţător, cu o expresie fioroasă de parcă publicitatea stradală ar ascunde sub aripi un cuib de criminali.

Timp de un an de zile funcţionarii Primăriei în frunte cu Svetlana Dogotaru au tot sucit paiele pe foc plămădind Regulamentul publicităţii stradale în felul în care să-i facă pe plac lui Ivan Ceban. După multă zarvă narcisistă ea a născut un rahit cu aspect de monstru. Faţeta, însă, i-a fost  lustruită cu multă sârguinţă de juriştii angajaţi de Primărie, care s-au zbătut luni la rând să-i asigure o mină legală….N-au reuşit!

În urma acestui efort, Regulamentul seamănă mai mult a instrucţiune pentru penitenciar prin care se interzice orice manifestare de creaţie şi libertate, fiind încurajat doar un singur lucru - estorcarea de bani din antreprenori…

Aceeaşi situaţie o mai avem şi în cazul gheretelor. Acelor persoane le-a fost distrusă afacerea pentru ca mai târziu să fie impuşi să şi-o răscumpere la licitaţie, dar deja cu bani enormi. Dacă oamenii nu găsesc sumele necesare, afacerea lor se scurge în mânile milionarilor cenuşii. Aceştea scot de undeva, din întuneric, câte 2-3 milioane de lei pentru drept de arendă a 10 metri pâtraţi de teren la Chişinău. În acest timp Inspectoratul Fiscal de Stat stă într-o parte jenat, ca o fată mare, păstrând o tăcere suspectă. Singura persoană care la auzul sumelor estorcate se scaldă în raze calde de bucurie e Ivan Ceban. Consiliul Municipal, însă, s-a manifestat reţinut suspectând o activitate corupţională gravă...

La suprafaţă ideile luministe ale lui Iv.Ceban parcă se leagă. Ordine în oraş, bani la buget, fericire poporului etc. Pe pagina primarului de pe Facebook vocile angajate scandează urale la fiecare silabă pronunţată de el.

Astfel, la exterior, cutia cu bomboane arată suficient de atractiv…Dar dacă ridici capacul ţi se deschid porţile iadului…

Ion Ceban pregăteşte un proiect politic personal planificat să explodeze la următoarele prezidenţiale proiectându-l în fotoliul de Preşedinte. Din această cauză pe toate palierele posibile el forţează discursul, lăudându-se în fiecare seară pe Facebook şi pe toate celelalte portavoci PSRM-iste comunicând poporului despre fiecare pietricică mutată din loc în acest oraş.  Proiectele politice sunt jucării scumpe. Sunt un fel de căpcăuni care înghit sume enorme… PSRM mai are bani, dar proiectul lui Ivan e de factură personală. El desprinde puţin câte puţin brigada sa de PSRM, asigurându-şi lideratul personal.

Deocamdată el e susţinut de media lui Dodon care deţine importante resurse mediatice ruseşti – odnoklassniki, v kontakte,mail.ru, megogo, căteva televiziuni etc. Dar va veni o zi în care detaşarea de PSRM-ul aflat în cădere va deveni vizibilă şi atunci Dodon, inevitabil,  va bloca resursele mediatice pentru concurentul său….De aia Ceban are urgentă nevoie să-şi tragă şi el vre-un gen de media… El râvneşte să monopolizeze tot ce a  mai rămas fără stăpân.

Una din puţinele surse nemonopolizate în toţi aceşti ani a fost “outdoor-ul” – publicitatea stradală.

Acum – ea e obiectul interesului lui. Dar această sferă e reprezentată de o mulţime de agenţii cu care îi este suficient de greu să se înţeleagă…Absoluta majoritate nu împărtăşesc ideile socialiste fiind în flagrantă opoziţie. Exemplu elocvent, în acest sens, e campania electorală a lui Iv.Ceban din 2019 şi cea a lui Dodon din 2020. Din zeci de agenţii de publicitate doar una li s-a aşternut la picoare şi i-a slujit cu fidelitate în schimbul unor satisfacţii financiare, ordine şi medalii oferite din mila celor doi. 

Trebuie să-l înţelegem şi pe Vanea. Îi vine greu să-şi construiască o imagine sigură având în faţă agenţii publicitare de calibru, care şi-au început activitatea pe când el alerga în pantalonaşi scurţi. Nu e uşor să vorbeşti cu oameni experimentaţi mai ales pe ton ridicat după cum obişnuieste. E mult mai indicat să scape de ei falimentându-i şi să ofere oraşul în calitate de cadou unui singur monopolist-aliat care ulterior va asigura finanţarea campaniei sale electorale. Mai e şi un plus aici. În acest caz nici unul din concurenţii săi electorali, în viitor, nu va avea acces la respectiva sursă mediatică. Le va rămâne doar Facebook-ul. Fabuloasă ocazie. Legea interzice acest lucru….dar noi ştim unde trăim şi multe am mai văzut în viaţă…

Cererea, după cum se ştie, generează oferta...Acest monopolist, ca prin minune, a şi apărut.

În sertarele Primăriei de aproape 14 ani se prăfuieşte un contract semnat în ianuarie 2007 de primarul de atunci Vasile Ursu cu o companie austriacă de publicitate stradală pe nume EPA MEDIA.

Prin acest contract Primăria Chişinău e obligată să ofere acestei companii 1580 locaţii pentru panouri publicitare, 600 de city-light-uri, un număr indefinit de light boxuri în respectivele  pavilioane, diferite cilindre, casete luminoase etc.

Acest volum de panouri publicitare depăşeşte cel puţin de trei ori pe cel actual
(decembrie 2020).

EPA e cunoscută  în lumea publicităţii internaţionale prin faptul că are obiceiul de a intra în ţările sub-dezvoltate pe filiera corupţiei. Schema e simplă. EPA corupe primarii capitalelor oferindu-le câte un program social şi, evident, şi o parte din business în schimbul  unui contract preferenţial de milioane prin care ocupă întregul oraş. Contractul e semnat în detrimentul  antreprenorilor locali. Ei sunt eliminaţi din joc de către primar, iar toată piaţa este oferită pentru EPA MEDIA. Exact această schemă a fost pusă în joc în 2007 la Chişinău. Un singur lucru nu a fost luat în consideraţie – în acel an, la Chişinău, primar a devenit Dorin Chirtoacă. EPA i-a propus aceeaşi schemă dar a fost refuzată. Şi nu pentru faptul că Dorin e cheie de biserică, dar din motivul că el avea planul său personal vis-à-vis de panotajul stradal de la Chişinău. Ajutat de membrii familiei sale, el vroia să bage toată piaţa de publicitate stradală în propriul buzunar. Pentru realizarea lui el nu avea nevoie de EPA MEDIA.

Lipsită de componenta corupţională dătătoare de viaţă, branşa moldovenească a agenţiei EPA MEDIA a început treptat să se usuce şi în final a dat faliment.

Contractul cu primăria, însă, a rămas.

Iată că în 2019 la şefia primăriei Chişinău vine Iv. Ceban şi începe să facă ceea ce fac de obicei primarii de prin părţile noastre. În prima jumătate de an ei proiectează diferite scheme corupţionale. În cea de a doua cooptează parteneri fideli, iar la începutul celui de-al doilea an de mandat pun în acţiune aceste planuri în interesul propriului succes politic şi economic….

Astfel în august 2020 socialistul Alexandru Bilinkis, preşedinte al comunităţii evreieşti din Moldova, prin Moldpresa Group pe care o conduce, iniţiază o înţelegere secretă  cu Ceban şi Dodon, pe care i-a promovat  cu îndârjire mortală în campaniile lor electorale. El cumpără defuncta agenţie EPA pentru un singur  motiv – contractul cu primăria care prin relaţiile pe care le are cu Ceban îi ofera posibilităţi nelimitate de monopolizare a acestui sector.

La început de an Iv.Ceban critica vehement acest contract. O făcea cu aceeaşi expresie transfigurată cu care cândva, fiind comunist, striga în Piaţa Marii Adunări ..„Jos Alianţa” Din august  Ceban a schimbat brusc retorica. El promovează intens acest contract obscur care face ferfeniţă Legea Concurenţei. 

Afacerea i se lipeşte de minune. Contractul nu e semnat de Ceban dar lucrează pentru el. În fiecare seară, pe acelaşi ton enervat, el explică nocivitatea existenţei panotajului stradal. În ultimul timp a ajuns la ameninţări directe – dacă unii consilieri vor încerca să se opună adoptării Regulamentului de exterminare a agenţiilor actuale el va demola forţat toate dispozitivele publicitare din oraş. Adevărul e - că panourile, prin aceste porniri sălbatice, fie cu acest regulament, fie fără el, sunt sortite distrugerii..

Ceban râvneşte să lichideze reţelele existente lăsând un singur operator cu care îşi va realiza proiectul politic.

Fidelul său secundant – Victor Chironda, cu aere ipocrite de european fals, la început de an într-un discurs înflăcărat spunea că  e nevoie de un regulament pentru gherete, pentru ca micul busines să se dezvolte şi să nu fie permisă monopolizarea lui. Şi ce vedem în final? Zeci şi zeci de gherete distruse, confiscate. Liderii de altădată au rămas cu mai puţin de 10 gherete fiecare. Iar Moldpresa lui Bilinkis detine circa două sute de obiective şi continuă să tot construiască. Contractul EPA MEDIA îi permite să mai plaseze vreo sută în staţiile de transport urban. Suntem martori al unui proces rapid de monopolizare banditească realizat în stilul anilor 90.

Pentru ca să fim franci trebuie să recunoaştem – în ultimii ani aspectul panotajului la Chişinău era sub nivelul criticii. Dispozitive vechi, plasate haotic în exces. Rezultat flagrant al unui management infect şi al corupţiei  generate de primărie în anii trecuţi. Veşnica speculaţie cu autorizaţii în care actele permisive se eliberau cu termen retroactiv. Există zeci şi zeci de exemple în care operatorii pieţii erau ţinuţi ani de zile, în mod forţat, fără autorizaţii pentru că într-un târziu sfârşit acestea să fie eliberate cu termen retroactiv de 10-12 ani de zile. Ani întregi, pe timpul lui Chirtoacă şi Grozavu au fost menţinute interdicţii de modernizare a panotajului. Cine încerca să modernizeze con
strucţiile era lipsit de autorizaţie… Pentru încercarea de a reconstrui două dispozitive, una din Agenţii a fost  fulgerător lipsită de autorizaţie în timp de 2 ore… Un om normal nu poate înţelege sensul acestor acţiuni care la prima vedere par a fi lipsite de orice sens. Dar el există. Primăria a adus în mod artificial panotajul din Chişinău la aspect de rablă veche, fără autorizaţii prelungite, pentru a avea un veşnic motiv de şantaj care continuă până în ziua de azi, deja din gura lui Ivan Ceban.

O minciună vehiculată frenetic e faptul plasării neautorizate a dispozitivelor. Nici o agenţie nu şi-a permis să plaseze publicitate stradală în mod neautorizat. Toate dispozitivele la început au fost autorizate. Ulterior, intenţionat, primăria nu le prelungea termenul valabilităţii, antreprenorii fiind forţat excluşi din cadrul legal. Aceeaşi politică continuă până în ziua de azi. Svetlana Dogotaru nereuşind să se instaleze în fotoliul de arhitect - sef a şi trecut la această practică nocivă. În acest an autorizaţiile, contrar legii, au fost emise doar pentru o lună-două fiind deseori înmânate după expirarea termenului lor de valabilitate. Vice-primarul Chironda ba emitea un ordin de prelungire, ba îl anula prin cuvintele magice „ se prelungesc după caz
. Lumea aşa şi nu a mai inţeles ce inseamna acest lucru.  Zilele trecute  Departamentul de arhitectură a anunţat în scris agentiile că după 1 ianuarie 2021 nici o autorizaţie nu va fi prelungită. Iar în cazul în care Regulamentul nu va fi adoptat, Ion Ceban va demola toate dispozitivele publicitare. Cunoscând bine aceste metode, operatorii au recurs la procedura legală a aprobării tacite. Funcţionarii lui Ceban, fiind obligaţi de lege să recunoască această procedură, se fac a nu şti despre ce este vorba. Unii din ei au şi fost amendaţi de poliţie pentru aceste trucuri. Tot una nu se lasă de ilegalităţi. Zeci de dispozitive cu acte în regulă au fost demontate forţat în acest an.

Partenerii străini făcând cunoştinţă cu acest fapt au indicat că o asemenea situaţie anormală nu se mai cunoaşte în lume.

În aceste zile urmează a fi discutat proiectul noului Regulament al publicităţii stradale.

Jumătate din el este ilegal. Nu corespunde legislaţiei ţării. E un proiect de distrugere a antreprenorilor din această sferă prin impunere de plăţi ilegale, proceduri multe-etajate de stopare a activităţii, interdicţii de 95% comparativ cu situaţia actuală. Cuvintele cheie sunt „zonificare” şi “licitaţie”. Primul înseamnă interdicţie de plasare. Cel de-al doilea înseamnă estorcare de finanţe. Apropo, licitaţia forţată aplicată în această sferă, contravine Legii.

Ion Ceban, făcând o gaură imensă în bugetul municipiului, aventurându-se în proiecte de reconstrucţie, intenţionează să o acopere prin percepere de plăţi interzise de legislaţie transformând regulamentul în aparat de muls mecanizat.

El preconizează acest document drept unul letal pentru antreprenorii din sectorul publicităţii stradale. Urmare, toţi operatorii sunt constrânşi să participe în mod obligatoriu la licitaţie pentru adjudecarea dreptului de arendă a terenului. Toţi în afară de  EPA MEDIA,  care deţine contract exclusiv cu Primăria şi urmează să le primească pe toate în calitate de cadou.

Consiliul municipal hotărăşte în aceste zile ce e mai important pentru oraş, un mediu antreprenorial lucrativ, normal, sau ambiţiile politico-monopoliste ale lui Ion Ceban care pregăteşte intens terenul pentru viitoarele lupte politice.

În momentul în care toţi îşi îndreaptă privirile către acţiunile noului Preşedinte al ţării, către evenimentele din Parlament şi de la Curtea Constituţională e necesar să înţelegem că în spatele nostru creşte un nou Dodon….mai abil, mai calculat şi mai perfid.

Respingerea acestui Regulament va fi un act de confirmare a maturităţii politice a Consiliului Municipal care pune la baza rezolvării problemelor oraşului obiectivitatea, dar nu ambiţiile politice ale primarului.

Asociaţia Patronală de Publicitate Stradală  APPS

Asociaţia Agenţiilor de Publicitate  AAPM

_______

DISCLAIMER: Autorii comunicatelor – nu agenția de presă IPN – poartă responsabilitate exclusivă pentru corectitudinea și esența conținutului comunicatului, prezentat spre publicare și/sau distribuire.