Fundația Soros-Moldova a lansat astăzi, 25 septembrie, platforma „COMpEC – Comunitatea pentru o Educație de Calitate”, care își propune să întrunească diverși actori ai societății pentru a pune în discuție problemele actuale din sistemul educațional. Astfel, se propune inițierea unui dialog întru găsirea unor soluții moderne și în corespundere cu așteptările și nevoile atât ale celor ce beneficiază de aceste servicii, cât și ale celor ce le prestează, transmite IPN.
Platforma este o inițiativă susținută financiar de Fundația Soros-Moldova și își propune modernizarea învățământului general astfel încât tinerii să-și valorifice pe deplin potențialul în timp ce își fac studiile.
„Eforturile pe care le-am depus în ultimii ani întru susținerea reformării învățământului ne-au condus spre ideea creării unei comunități din care să facă parte experți independenți, activiști civici, reprezentanți ai Ministerului și Direcției de învățământ, profesori, elevi, studenți, părinți – toți cei interesați de creșterea calității educației prin implementarea unor practici inovatoare care și-au demonstrat deja eficiența în multe țări ale lumii”, a declarat Petru Culeac, directorul Departamentului buna guvernare al Fundației Soros-Moldova, citat într-un comunicat de presă.
În anul 2018, în urma proceselor de reformare în învățământ și a dialogului continuu între societatea civilă și Guvern, curriculum școlar primar a fost înnoit. COMpEC își asumă câteva angajamente fundamentale, printre care neutralitatea politică, necesitatea unei viziuni pe termen lung și propunerea unei agende de dezvoltare a Republicii Moldova în care învățământul să fie recunoscut drept un domeniu strategic și prioritar.
Potrivit fondatorilor platformei COMpEC, una dintre cele mai stringente probleme actuale din sistemul de învățământ ține de insuficiența resurselor umane. Rima Bezede, directoarea Centrului Educațional Pro Didactica, menționează că există riscul să rămânem fără profesori în următorii cinci ani. „Numărul tinerilor care se înscriu la facultățile pedagogice scade dramatic pe an ce trece. Bunăoară, în anul de studii 2017-2018, nici jumătate din posturile vacante în educație nu au fost acoperite. Doar în municipiul Chișinău, deficitul de cadre didactice s-a triplat în ultimii trei ani, de la 267 la 863 de locuri”, a comunicat Rima Bezede.
Un alt subiect important abordat în cadrul platformei COMpEC ține de plățile informale în școli și respectarea Codului de etică al cadrului didactic. Conform unui studiu sociologic realizat de Institutul de Politici Publice, plățile informale ale unei familii, în valoare absolută, au crescut, pe parcursul ultimilor ani, aproape de două ori: de la circa 1600 de lei, în anul 2015, până la aproximativ 3400 de lei, în anul 2017. O parte semnificativă dintre părinți (cca. 34,3% dintre respondenți) nu au putut identifica un motiv concret, optând pentru răspunsul: „plătesc toți, plătim și noi”. Altă parte dintre părinți (cca. 26,5%) au indicat că efectuarea de plăți le permite să participe activ la viața școlară a propriilor copii.
Membrii platformei vin cu un îndemn de aderare la grupul lor către toți doritorii de a se implica în soluționarea problemelor din sistemul de învățământ pentru a îmbunătăți calitatea educației și, implicit, al viitorului Republicii Moldova.