logo

PL propune să se renunţe la examenele de licenţă


https://www.ipn.md/ro/pl-propune-sa-se-renunte-la-examenele-de-licenta-7965_1000653.html

Partidul Liberal (PL) propune, într-o iniţiativă legislativă, să se renunţe la examenele de licenţă la finele ciclului I al învăţământului superior. Autorul proiectului, Ana Guţu, a declarat pentru Info-Prim Neo că absolvenţii ciclului licenţă sunt acum dublu evaluaţi. Parlamentara propune ca studenţii să nu mai scrie nici teză de licenţă. Aceasta ar urma să fie înlocuită cu un proiect în baza practicii profesionale. „Examenele şi tezele de licenţă în Republica Moldova constituie un câmp corecţional enorm. Evaluarea studenţilor în timpul examenelor de licenţă, de fapt, constituie o supraevaluare, fiindcă, în conformitate cu planurile de studii, studentul a susţinut deja examen la disciplinele respective, a fost apreciat şi a acumulat şi credite”, a spus Ana Guţu Potrivit parlamentarei, în ţările europene nu există examene şi teze de licenţă, există doar teză la ciclul masterat şi doctorat. „Prin urmare, vom face economie în primul rând de ore, de bani, de timp, iar studenţii fără stres vor susţine o sesiune de rând şi media se va calcula în baza notelor acumulate pe parcursul a trei sau patru ani, în funcţie de numărul de ani de la ciclul licenţă, care diferenţiază la mai multe facultăţi”, a mai spus deputatul. În opinia Anei Guţu, este necesar să fie remodelată şi importanţa tezei de licenţă, în condiţiile în care acestea în proporţie de 90% sunt fie cumpărate, fie copiate, neaducând niciun plus valoare la pregătirea absolventului. „Se plagiază este un cuvânt spus prea suav pentru fenomenul de proporţie care are loc în Republica Moldova. Există un şir de site-uri de vânzarea şi cumpărare a tezelor. Studentul nici nu citeşte teza, face doar „copy and paste”. Unele teze nici nu pot fi numite altfel decât rapoarte, referate”, a spus deputatul. Ana Guţu propune ca teza de licenţă să fie înlocuită cu un proiect în baza stagiului profesional, aşa cum se face în ţările europene. „Studentul face un stagiu de practică într-o întreprindere şi în baza acestui stagiu face o prezentare în power-point, prezintă dosarul în faţa comisiei şi spune ce a învăţat acolo şi cum a aplicat cunoştinţele teoretice. E mai simplu şi mai relevant”, a menţionat Ana Guţu. Potrivit parlamentarii, se doreşte ca această lege să fie votată pentru ca să poată fi implementată deja în acest an academic.