logo

Petru Guțul: Guvernarea nu asigurară protecția drepturilor consumatorilor


https://www.ipn.md/ro/petru-gutul-guvernarea-nu-asigurara-protectia-drepturilor-consumatorilor-7967_1095785.html

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor, marcată anual la 15 martie, este ignorată de autoritățile de stat. Actuala guvernare refuză să depună eforturi pentru asigurarea protecției drepturilor consumatorilor. Declarația a fost făcută de președintele Asociației obștești republicane „Protecția Consumatorilor”, în cadrul unei conferințe de presă la IPN.

„Instituţia Publică Compania „Teleradio-Moldova” a refuzat să ne ofere spațiu de emisie pentru a discuta despre modul în care sunt respectate drepturile consumatorilor. Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, nu ne-a răspuns la solicitare, iar președinta comisiei parlamentare juridice, Olesea Stamate, a răspuns doar că va ține cont de cele solicitate. În acest context, noi am transmis materialele la Consiliul Suprem al Magistraturii”, spune Petru Guțul.

Unul dintre consumatori, prezent la conferința de presă, susține că a ajuns în incapacitate de plată a facturilor și acum este obligat de instanța de judecată să plătească, fapt cu care acesta nu este de acord întrucât în apartament nu ar fi fost asigurată căldura necesară. „Ne-am adresat în repetate rânduri la președintele asociației de proprietari din casa de locuit, deoarece facturile pentru energia termică erau mult mai mari în raport cu faptul că în apartament temperatura nici nu depășea 15 grade. Acum, când s-a mai încălzit afară, deja în apartamente este mai cald. Noi ne-am adresat în repetate rânduri reprezentanților Primăriei Chișinău. Ei au intervenit de câteva ori, situația se remedia pentru câteva zile, apoi iar nu aveam căldură. Ieri am primit decizia instanței de judecată, pe care stă o semnătură care nu-mi aparține. Suntem obligați să plătim facturile, dar, după părerea mea, acestea nu corespund volumului de căldură furnizat”, spune consumatorul.

O altă consumatoare, din sectorul Buiucani, se plânge că de șase ani în apartamentul în care locuiește este în continuu frig. „M-am adresat la președintele asociației de proprietari care m-a ignorat. Este adevărat că noi acum câțiva ani am construit o anexă, dar am făcut-o în mod legal, am obținut toate autorizațiile. Acum în această anexă a fost deconectată energia termică, eu sunt nevoită să mă încălzesc cu un reșou electric. Cu toate acestea, mie îmi veneau facturi în continuare pentru acest spațiu, s-au adunat datorii pentru un an și instanța de judecată m-a obligat să plătesc, în caz contrar urma să fie puse interdicții pe apartament”, a spus femeia.

Într-un alt caz persoana s-a plâns că în blocul în care locuiește anterior a activat un restaurant care a fost închis din cauza încălcărilor, dar acum în locul acestuia activează o farmacie. Sistemul de ventilare a fost păstrat, acum sunt mirosuri insuportabile, iar sunetele acestor ventilatoare nu-i lasă noaptea să doarmă liniștit. Mai mult decât atât, din cauza vibrațiilor acestor ventilatoare pe pereții unor apartamente au apărut fisuri.

Petru Guțul susține că situația este critică și asociația pe care o conduce se vede nevoită să se adreseze Parlamentului European pentru suport, întrucât nu poate găsi susținere din partea autorităților moldovenești.

„Astăzi în magazine este o mare debandadă, sunt vândute produse care nu corespund standardelor. Noi am ajuns la concluzia că trebuie să ne adresăm Parlamentului European, deoarece actuala guvernare refuză să depună eforturi pentru asigurarea protecției drepturilor consumatorilor. Fostul deputat Dumitru Alaiba (actualmente ministru al economiei) ne-a declarat că noi nu avem dreptul să ne adresăm PE cu asemenea subiecte, dar eu cred că el nu cunoaște legea, la fel ca mulți alți deputați din actualul parlament și guvern, emit decizii și hotărâri la comandă. Întrucât autoritățile moldovenești refuză să ne asculte, noi de vom adresa Parlamentului European”, a declarat președintele Asociației obștești republicane „Protecția Consumatorilor”, Petru Guțul.

El a mai spus că este în continuare alături de acești consumatorii care au nevoie de ajutor pentru a-și face dreptate, deși este un drum foarte anevoios.

Agenția nu poartă răspundere pentru declarațiile publice făcute în spațiul public de către organizatorii conferințelor de presă. IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.