logo

Peste 6000 de elevi vor avea șansa să obțină abilități de viață în cadrul unui proiect


https://www.ipn.md/ro/peste-6000-de-elevi-vor-avea-sansa-sa-obtina-7967_1074602.html

Peste șase mii de elevi din 12 instituții de învățământ profesional tehnic vor avea șansa să obțină abilități de viață în cadrul unui proiect comun al Fondului Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), Agenției Austriece pentru Dezvoltare și Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, transmite IPN.

Proiectul, prezentat astăzi în cadrul unui eveniment online, va aborda provocările cu care se confruntă tinerii din ÎPT atunci când vor să se integreze pe piața muncii, din perspectiva formării abilităților de viață. Totodată, proiectul vine cu investiții concomitente în educația tinerilor prin formarea abilităților de viață, crearea de spații sigure la școală și la locul de muncă și abilitarea tinerilor să manifeste comportamente sănătoase, să combată stereotipurile de gen și să prevină violența bazată pe gen.

Igor Șarov, ministrul educației, a declarat că accesul tinerilor la educație și încadrarea lor în câmpul muncii reprezintă o prioritate. Cu sprijinul partenerilor de dezvoltare, Republica Moldova a obținut rezultate importante în capacitarea personalului și a instituțiilor din ÎPT. „Cu toate acestea, statisticile demonstrează că investițiile în ÎPT nu produc maxim impact fără o investiție concomitentă în reducerea comportamentelor de risc și a efectelor negative ale acestora asupra sănătății, care pot cauza abandonul școlar sau întreruperea activității profesionale”, a spus ministrul.


Nigina Abaszada, reprezentantă rezidentă UNFPA în Republica Moldova, a menţionat că principiul general al Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă este „de a nu lăsa pe nimeni în urmă”. „În acest sens, comunitatea mondială, inclusiv Moldova, au adoptat cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Agendei 2030. Atingerea acestor Obiective poate avea succes doar dacă accentul va fi pus pe oameni, inclusiv femei, adolescenți și tineri” a spus Nigina Abaszada.

Alexander Karner, şeful Biroului de la Chișinău al Cooperării Austriece pentru Dezvoltare, a declarat că accentul proiectului – egalitatea de gen și incluziunea tinerilor vulnerabili, cum ar fi cei cu dizabilități, adolescenții din zonele rurale și minoritățile etnice – a fost văzut ca și oportunitate de a contribui la aceste probleme transversale, vizate și în Strategia de cooperare a Austriei cu Republica Moldova pentru anii 2016-2020.

În cadrul proiectului, 12 săli de clase vor fi amenajate ca spații prietenoase elevilor, dotate cu mobilier și echipament TIC. Instituțiile vor fi pregătite să ofere în mod calitativ și durabil cursul „Decizii pentru un mod sănătos de viață” având la bază cadre didactice instruite, materiale de învățare inovative și digitalizate. Va fi pilotat un program de formare continuă a profesorilor și organizate vizite de studiu peste hotare pentru asimilarea bunelor practici. Instituțiile și companiile de afaceri parte a învățământului dual vor învăța cum să ofere un spațiu sigur pentru tineri. De asemenea, va fi creată o rețea de educatori de la egal la egal în cadrul învățământului profesional tehnic din Moldova.

Proiectul „Dezvoltarea abilităților de viață și a comportamentelor sănătoase în rândul elevilor din învățământul profesional tehnic pentru o mai bună  pregătire de angajare în câmpul muncii” se va desfășura în următorii trei ani în 12 instituții ÎPT, inclusiv patru în Chișinău și opt în Cahul, Nisporeni, Rezina, Orhei, Edineț, Râșcani, Bălți. Nouă companii partenere cu instituțiile ÎPT vor fi, de asemenea, implicate în proiect.