logo

Percepția mediului de afaceri cu privire la economia Moldovei este pesimistă, barometru


https://www.ipn.md/ro/perceptia-mediului-de-afaceri-cu-privire-la-economia-moldovei-7967_1095108.html

Percepția mediului de afaceri cu privire la economia Moldovei este pesimistă. Ceva mai optimiste sunt companiile mici, cele din agricultură. Mai pesimiste sunt cele din construcție. Antreprenorii se declară afectați de creșterea prețurilor, inclusiv a costurilor de producție. De asemenea, ei invocă lipsa angajaților calificați, dar și dificultăți legate de războiul din Ucraina. Sunt semnalate dificultăți în vinderea mărfurilor și identificarea clienților noi, impozite mari și legislație imperfectă. Sunt și antreprenori care acuză corupție. Constatările se conține în Barometrul de afaceri din Republica Moldova realizat de compania de cercetări sociologice „Date Inteligente” și prezentat de către Asociația Investitorilor din România în Republica Moldova.

Într-o conferință de presă la IPN, ambasadorul României în Republica Moldova, Cristian-Leon Țurcanu, a declarat că barometrul de afaceri este un instrument la care au pus umărul Asociația Investitorilor din România, Camera de Comerț și Industrie Franța-Moldova, cu finanțare de la Uniunea Europeană și cu sprijinul PNUD. „Este un efort colectiv menit să faciliteze cât mai mult extinderea businessului în Republica Moldova și să ofere o unealtă deosebit de utilă pentru potențialii investitori care vin aici în Republica Moldova. Valoarea adăugată a acestui produs este faptul că este creat de companii pentru companii, ceea ce, din punctul meu de vedere, este un lucru foarte bun și util pentru că, până la urmă, cine știe mai bine despre climatul investițional din Republica Moldova, despre realitățile economice, despre probleme, provocări, dacă nu businessul care deja activează aici. Îmi doresc să fie un proiect de succes, care să continue cât mai mult posibil și un proiect în care să se implice cât mai multe companii”, a menționat Cristian-Leon Țurcanu.

Ambasadorul Franței în Republica Moldova, Paul Graham, a menționat că barometrul reprezintă un instrument important și util pentru a măsura climatul investițional din Republica Moldova. Totodată, el permite să fie măsurate evoluțiile din domeniul de afaceri, dar și percepția oamenilor de afaceri cu privire la situația economică din Moldova. „Rămânem optimiști și încrezători că în perioada nemijlocit următoare tot mai multe companii se vor interesa și vor privi spre a investi în Republica Moldova”, a notat Paul Graham.

Președintele Camerei de Comerț și Industrie Franța-Moldova, Emmanuel Skoulios, a menționat că este vorba de un instrument nou care prezintă percepția antreprenorilor cu privire la situația economică din țară și evoluția climatului de afaceri. „Este un instrument suplimentar și ca un ajutor autorităților pentru a vedea percepția oamenilor de afaceri privitor la climatul de afaceri, la moralul acestor la un anumit timp. Acum vorbim despre rezultatele cercetării realizate în perioada lunilor noiembrie-decembrie 2022. Trebuie să plasăm rezultatele acestui barometru anume în acea perioadă în care a fost realizat. Este nevoie să fie realizat cu regularitate pentru a vedea evoluția percepției oamenilor de afaceri și a climatului de afaceri”, a spus Emmanuel Skoulios.

Președintele executiv al Asociației Investitorilor din România, Dan Nuțiu, a spus că acest barometru are un rol de a veni în sprijinul mediului de afaceri. Or mediul de afaceri reprezintă un factor de stabilitate în orice economie și are o contribuție extrem de importantă prin crearea locurilor de muncă, prin achitarea taxelor și impozitelor statului, dar și prin comunicarea permanentă cu autoritățile publice. „Este evident faptul că trecem printr-o perioadă în care mediul de afaceri, dar și întreaga societate este expusă unor vulnerabilități. Dar este extrem de important să înțelegem că întotdeauna, și mediul de afaceri probabil cunoaște cel mai bine, că acolo unde există riscuri, există și oportunități. Este important să rămânem concentrați pe ceea ce avem de făcut, să ne unim și să aducem plusuri de valoare pentru societate, pentru colegii noștri din mediul de afaceri. Acest barometru acest scop și îl are – de a oferi un punct de evaluare de la care să se pornească”, a declarat Dan Nuțiu.

Mihai Bologan, directorul executiv al companiei „Date Inteligente”, a menționat că barometrul a fost întocmit în baza unui sondaj realizat în rândul a 456 de companii. Cercetarea arată per general un sentiment ușor negativ al companiilor. „Dacă vorbim pe ramuri, mai puțin afectate sunt companiile din comerț și în construcții. Și cel mai puternic sunt afectate companiile din servicii și agricultură, la general. În distribuție teritorială, companiile din Chișinău par a fi cele mai afectate, probabil din cauza că aici sunt concentrate cele mai multe companii de servicii”, explică Mihai Bologan.

Conform barometrului, în general, la mai multe companii nivelul de investiții a scăzut. „În mod special au fost afectate companiile mari și cele micro. Cumva companiile de mijloc au fost mai puțin afectate de evoluția investițiilor. În aspect de activitate economică, companiile din construcție au fost mai puțin afectate. Foarte puternic au fost afectate serviciile și agricultura”, a mai spus directorul companiei. Potrivit lui, percepția cu privire la economia Moldovei la general este mai pesimistă.

„Despre dificultăți cu care se confruntă companiile – 78% au spus că sunt afectate de creșterea prețurilor, inclusiv a costurilor de producție. 45% au menționat lipsa angajaților calificați. 44% au menționat dificultăți ce țin de situația din Ucraina, inclusiv logistică, comerț. 35% au menționat dificultăți cu realizarea mărfurilor și identificarea clienților noi. 29% se declară afectați de impozite mari. 16% menționează legislație imperfectă în domeniu. Se mai menționează acces dificil la finanțe, dificultăți create de activitatea instituțiilor de stat. Doar 7,8% au spus corupția și doar 0,5% din companii nu se confruntă cu vreo problemă”, a declarat Mihai Bologan.

Notă: Agenția IPN oferă dreptul la replică persoanelor care se consideră vizate în știrile realizate de pe declarațiile organizatorilor prezentei conferințe de presă, inclusiv prin facilitarea organizării altei conferințe de presă în condiții similare.