logo

Pentru Moldova este important să-și cucerească în primul rând piața proprie, expert IDIS


https://www.ipn.md/ro/pentru-moldova-este-important-sa-si-cucereasca-in-primul-rand-piata-proprie-expe-7966_1040104.html

Deficitul balanței comerciale a Republicii Moldova arată că țara are nevoie de prudență în dezvoltarea capacităților de producție și de export, dar și de asigurarea cu brațe calificate de muncă și protecția investitorilor. Pentru Moldova este extrem de important să-și cucerească, în primul rând, piața internă de bunuri și servicii. Este opinia directorului de programe IDIS Viitorul, Viorel Chivriga, transmite IPN.

Potrivit Ministerului Economiei și Infrastructurii, în ianuarie-decembrie 2017 Moldova a exportat mărfuri în valoare de 2425,1 milioane de dolari, în timp ce importurile s-au cifrat la 4831,4 milioane de dolari.

În cadrul emisiunii „15 minute de realism economic”, realizată de către IDIS Viitorul în parteneriat cu Radio Europa Liberă, Viorel Chivriga a remarcat, vorbind despre exporturi, că direcționarea acestora pe piețele din vest a fost influențată de schimbarea opticii de către companiile moldovenești, prin promovarea bunurilor și serviciilor de calitate. Foarte multe întreprinderi nu mai cred în piața rusească și modifică direcțiile geografice la export, procesul de producție și strategiile de promovare.

Directorul de programe IDIS menționează că în 2017 bunurile de origine vegetală au fost exportate în peste 80 de state, iar valoarea mărfurilor agroalimentare exportate a depășit un miliard de dolari. Poziții bune sunt și la livrările de echipamente ca urmare a intrării pe piața locală a companiilor de talie internațională. Procesul vizează revigorarea industriei și creșterea numărului parcurilor industriale. Acest lucru este susținut și de legislația mai facilă pentru exportatori în contextul Acordului de Liber Schimb. Sunt schimbări și pe plan instituțional la Serviciul Vamal și FISC.

Viorel Chivriga e de părere că pentru promovarea comerțului internațional la gama de măsuri care sunt în arsenalul instituțiilor de stat trebuie să apară altele care să asigure previzibilitate, continuitate și rezultate. Companiile moldovenești au nevoie de susținere pentru a-și promova produsele. Altfel se poate ajunge în situația anilor 2005-2007.