Pe magistralele principale microbuzele ar trebui să cedeze locul autobuzelor şi troleibuzelor, studiu
https://www.ipn.md/ro/pe-magistralele-principale-microbuzele-ar-trebui-sa-cedeze-locul-autobuzelor-7967_989588.html
Reţeaua stradală din municipiul Chişinău este supraîncărcată, ceea ce provoacă, pe lângă ambuteiaje şi disconfort, situaţii de accidente rutiere, consum exagerat de combustibil, dar şi emisii nocive în aer. În aceste condiţii, soluţia de viitor este reînnoirea unităţilor de transport, odată cu revizuirea reţelei de rute în funcţie de fluxurile de pasageri. Totodată, pentru a face faţă concurenţei transportatorilor privaţi, este nevoie de a schimba optica de gestionare a Regiei Transport Electric Chişinău şi a Parcului Urban de Autobuze. Concluziile au fost formulate într-un studiu lansat, joi, de experţii Institutului pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, transmite Info-Prim Neo.
„Pentru a optimiza activitatea transportului public municipal este nevoie de a opta pentru autobuze şi troleibuze în cazul magistralelor principale. La operatorii de transport privaţi autorităţile locale ar putea apela în cazul rutelor cu flux redus de pasageri şi frecvenţă mare de circulaţie. Fiecare rută regulată municipală ar trebui să fie deservită numai de un singur agent transportator”, a declarat unul dintre autorii studiului, Victor Ceban.
Studiul „Optimizarea transportului public în municipiul Chişinău” recomandă autorităţilor elaborarea unei noi strategii de dezvoltare a transportului public urban pe termen mediu şi lung, precum şi crearea unui centru specializat de organizare a circulaţiei rutiere.
„Datorită creşterii volumului de călători cu transportul privat, Regia Transport Electric Chişinău şi Parcul Urban de Autobuze cedează cota de piaţă în favoarea microbuzelor şi serviciilor de taxi. Pentru a face faţă concurenţei, dar şi standardelor de calitate, transportul public municipal trebuie să opteze pentru următoarea formulă: sigur, accesibil, economic, fiabil şi ecologic”, a spus Victor Ceban.
Studiul mai recomandă autorităţilor municipale construcţia mai multor treceri pietonale subterane, lărgirea drumurilor prin crearea unei benzi carosabile, dar şi amplasarea mai multor semafoare. Toate aceste lucruri, susţin experţii IDIS, ar reduce nu doar ambuteiajele din capitală, ci ar crea condiţii egale între transportatorii publici şi cei privaţi, şi ar stabiliza fluxul de pietoni.
Viceprimaru Nistor Grozavu a remarcat în context că mai multe recomandări din acest studiu urmează a fi precizate. Astăzi Regia Transport Electric Chişinău, Parcul Urban de Autobuze şi transportatorii privaţi activează pe baricade diferite, având la bază diferite regimuri economice. Pe viitor toţi trebuie aşezaţi pe acelaşi cântar. Totodată, se cere o reorganizare a traficului pentru transportul public şi înnoirea parcului rulant. Transportul public trebuie să devină mai atractiv. Astfel ca oamenii să opteze mai mult pentru acesta, în locul celui privat. Este nevoie şi de degajarea părţii carosabile, ca transportul să fie fluidizat, a mai spus viceprimarul.
Studiul „Optimizarea transportului public în municipiul Chişinău” este realizat în cadrul proiectului european „Creşterea eficienţei energetice a municipiilor Chişinău şi Sevastopol pe baza experienţei pozitive existente” este derulat în parteneriat de primăria capitalei şi IDIS „Viitorul”.