logo

Patru posturi TV continuă să sfideze legislaţia, arată rezultatele unei monitorizări


https://www.ipn.md/ro/patru-posturi-tv-continua-sa-sfideze-legislatia-arata-rezultatele-unei-monitoriz-7965_974602.html

Posturile de televiziune NIT, N4, Moldova 1 şi Eu TV tratează inechitabil, tendenţios şi neechilibrat actorii politici implicaţi în campania electorală pentru alegerile parlamentare. Aceasta este concluzia făcută de o echipă care monitorizează conduita televiziunilor din Chişinău în perioada electorală, transmite Info-Prim Neo. Asociaţia Presei Electronice (APEL) a făcut publice miercuri, 18 martie, rezultatele monitorizării prezenţei actorilor politici în programele de ştiri şi în emisiunile a 7 posturi TV din cele 9 monitorizate în perioada 18 februarie – 3 martie 2009. Potrivit monitorilor, posturile susmenţionate continuă să ignore prevederile Codului audiovizual (şi anume art. 7 despre asigurarea echilibrului şi pluralismului socio-politic) şi ale Regulamentului Comisiei Electorale Centrale (punctele 4 şi 17 – despre reflectarea echitabilă şi echilibrată a alegerilor). Pe de altă parte, Pro TV Chişinău, în primul rând, precum şi TV7 şi TVC21, prin ştirile difuzate, în linii generale, se conformează prevederilor legislaţiei audiovizuale vizând echilibrul şi pluralismul politico-social. „În opinia noastră, şi acest lucru este demonstrat de rezultatele monitorizării, N4 şi Eu TV sfidează şi Regulamentul CEC, pentru că, s-a văzut clar, N4 favorizează PCRM, iar Eu TV favorizează PPCD. În acelaşi timp, aceste televiziuni defavorizează evident în special reprezentanţii PLDM, PL şi AMN”, a spus Vasile State, coordonatorul proiectului. Monitorii notează că Eu TV şi N4 admit încălcări grave ale legislaţiei electorale. Rezultatele monitorizării mai relevă că Eu TV, la 25 februarie şi 3 martie, a difuzat publicitate electorală într-un volum ce depăşeşte cadrul regulamentar – 120 sec. pe zi pentru fiecare concurent electoral. Pe 25 februarie respectiva televiziune a plasat publicitate electorală a PPCD în volum de 150 sec., iar pe 3 martie – publicitatea electorală a PCRM în volum de 140 sec. Proiectul „Monitorizarea prezenţei actorilor politici/electorali la principalele canale de televiziune în perioada preelectorală, electorală şi postelectorală a alegerilor parlamentare 2009” este finanţat de către Delegaţia Comisiei Europene în Republica Moldova în cadrul Instrumentului European pentru Democraţie şi Drepturile Omului, cofinanţat de Fundaţia Soros-Moldova şi se desfăşoară în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009, a cărui secretar Nicolae Panfil a condus conferinţa de presă. Raportul de monitorizare va fi accesibil în variantă electronică pe pagina web a APEL (www.apel.md).