logo

PAS – prezentat în context negativ de portaluri media, iar BeCS – preponderent neutru, API


https://www.ipn.md/ro/pas-prezentat-in-context-negativ-de-portaluri-media-iar-8011_1082580.html

Cinci concurenți electorali au fost prezentați de zece portaluri media monitorizate de Asociația Presei Independente (API) exclusiv în manieră neutră. Este vorba despre Partidul Politic Noi, Partidul Oamenilor Muncii, Partidul Verde Ecologist, Mișcarea Profesioniștilor „Speranţa-Надежда” și Partidul Regiunilor. PAS a fost cel mai des prezentat în context negativ. BeCS a fost prezentat preponderent în context neutru, dar și context defavorizat sau favorizant. AUR a fost prezentat în mare parte în context favorizant. Ceilalți concurenți au avut diferite prezentări favorabile sau nefavorabile. Constatările se conțin în raportul nr. 2 de monitorizare a comportamentului editorial al presei online în perioada și campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate 2021 (perioada de monitorizare: 11-20 iunie 2021), transmite IPN.

Într-o conferință de presă la IPN, Petru Macovei, director executiv la Asociația Presei Independente (API), a menționat că, pe de o parte, există instituții media care își iau în serios misiunea de informare. Este vorba de Agora.md și Newsmaker.md care au avut o politică editorială echilibrată în raport cu toți concurenții electorali. Agora.md este cel mai echidistant portal monitorizat. Trei din zece publicații: Actualităţi.md, Kp.md și Noi.md au promovat deschis, direct și masiv concurentul electoral BeCS, defavorizând cu aceeași intensitate PAS, dar și pe Maia Sandu. Actualităţi.md, Kp.md au avut în perioada de raport un comportament asemănător, ambele au plasat PAS în context nefavorizant în cazul acuzațiilor și insinuărilor, replica celor vizați lipsind.

Alte trei publicații: Găgăuzinfo.md, Sputnik.md şi Unimedia.info, deși mai discret, au plasat mai des în context favorizant concurentul electoral BeCS și în contexte defavorabile concurentul electoral PAS. Unimedia.info a prezentat Platforma DA, PACE și PDM în contexte favorizante. Câteva materiale au intrat în categoria publicitate electorală apărând în fluxul general de știri, ceea ce creează confuzie în rândul cititorilor. Timpul.md a promovat masiv agenda electorală a concurentului AUR, defavorizând și discreditând în special PAS și BeCS. Potrivit lui Petru Macovei, acest portal a avut în continuare cea mai tendențioasă politică editorială, evenimentele electorale și concurenții sunt prezentați selectiv și cu atitudine lipsită de echidistanță. Realitatea.md, deși per ansamblu a reflectat echidistant evenimentele, a admis, în special în video-uri, favorizări ale PAS și defavorizări în special ale BeCS și Platforma DA. De asemenea, s-au atestat și câteva texte cu conținut publicitar care nu au fost marcate corespunzător.

În total, cele 10 portaluri monitorizate au publicat 841 de materiale care au abordat direct sau indirect campania electorală. Ca și în perioada precedentă, cele mai multe din ele au fost știrile – 798. Cel mai des, sursele materialelor jurnalistice este mass-media. Ceea ce înseamnă că portalurile se documentează mai puțin cu forțele propriii de anumite subiecte, ci, citează alte surse media. Din 1181 de surse – aproape 47,76% au fost bărbați, femeile au constituit doar 13,52%, iar în 38,72% genul sursei nu a fost specificat în materialele jurnalistice.

API a elaborate mai multe recomandări, care, împreună cu raportul vor fi expediate instituțiilor media vizate. Raportul este realizat în cadrul unui proiect finanțat de National Endowment for Democracy (SUA).