logo

Partidele au înţeles că actorii principali sunt cetăţenii. Interviu Info-Prim Neo cu Daniela Terzi-Barbăroşie, directorul Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare


https://www.ipn.md/ro/partidele-au-inteles-ca-actorii-principali-sunt-cetatenii-interviu-info-7965_986869.html

[{ – Societatea civilă notează că în acest an campania electorală pentru parlamentare a fost mai dinamică. Cărui fapt credeţi că se datorează această evoluţie?}] – În fond, aglomeraţia de evenimente s-a concentrat pe ultimele 30-40 de zile, când, putem spune, a existat o foarte mare vizibilitate a tot ce mişca. Cetăţeanul de rând a avut surse variate să se informeze, începând cu mass-media, care a fost mult mai bogată în reflectarea campaniei electorale decât până acum, şi terminând cu activismul propriu-zis al partidelor, care au făcut campanie net superioară comparativ cu cea din perioada referendumului. Cred că de această dată toate partidele au fost mult mai libere să-şi elaboreze campania şi să o realizeze aşa cum şi-au dorit-o, având în vedere că, per ansamblu, libertatea de expresie şi oportunităţile cu privire la accesul mass-media publice şi private a fost cu totul altele. [{ – Adică şi radiodifuzorii şi-au schimbat politicele de reflectare a campaniei electorale? }] – Există o diferenţă majoră între felul cum trata televiziunea publică campania electorală până la aceste alegeri şi ceea ce am văzut acum. În afară de aceasta, posturile TV nou apărute au alocat foarte mult spaţiu de emisie pentru campania electorală din acest an, aici avându-se în vedere timpii gratuiţi de antenă dar şi talk-show-urile specializate pe acest subiect. Tocmai această abundenţă de informaţie a venit să mai trâmbiţeze odată despre cât este de importantă alegerea conştientă. [{– Ce efecte au avut campaniile publicitare pentru alegeri?}] – Consider că aici partidele noastre au încă bile negre pentru că au fost aplicate strategii uneori lipsite de efect. Am auzit foarte multă lume fiind indignată de sumele pe care presupun ei că le-ar fi alocat concurenţii electorali pentru billboard-urile enorme din toată ţara, considerând un pic denaturată această strategie de a băga atâţia bani în nişte fotografii plasate într-un mod aproape narcisist. Totodată cred că a fost un truc ieftin acţiunile mai multor partide politice şi lideri de partid de a-şi rezerva din timp coperţile anumitor reviste. Toată lumea a înţeles că s-a urmărit o publicitate ascunsă şi o ocazie în plus de a apărea în vizorul electoratului şi asta nu a fost nimic decât o cheltuială ieftină de bani. Pe de altă parte, Comisia Electorală Centrală şi-a gândit în acest an campania de informare a polulaţiei diferenţiat şi în mod particular pentru fiecare categorie de vârstă. Activitatea CEC-ului a fost pentru mine o surpriză foarte plăcută. Am asistat la un proces de informare despre alegeri cel mai bine organizat de până acum. CEC-ul a avut o activitate foarte dinamică, foarte bine gândită pe anumite segmente de vârstă. Nu s-a neglijat felul în care reacţionează tinerii şi bătrânii la un îndemn. [{– Dar prestaţia societăţii civile cum o apreciaţi?}] – Pentru noi a fost important să vedem o animare şi pe segmentul alegerilor. Mai multe ONG-uri decât până acum au avut proiecte-expres de educaţie civică şi de monitorizare din diferite perspective ale campaniei electorale. Mai mult decât atât, au existat mai multe ONG-uri decât de obicei care au activat şi în spaţiul rural implementând mici proiecte de educaţie civică, ceea ce este foarte bine pentru că uneori ONG-urile mari, ce acţionează la nivel naţional, nu reuşesc să ajungă în toate localităţile republicii. Astfel, în zonele mai îndepărtate de Chişinău, s-a consolidat o reţea de informatori în ceea ce priveşte procedura alegerilor, candidaţii partidelor, şi s-a contribuit major la formarea unei conştiinţe politice mai înalte. [{– Ce trebuie să înveţe politicienii şi alegătorii din campania electorală din acest an?}] – În sfârşit partidele politice au înţeles că actorii principali sunt cetăţenii şi nu ei. Mi se pare că s-a făcut deja acest transfer de importanţă de la partid la cetăţeanul de rând. Vor exista, totodată, şi multe rapoarte de monitorizare din diferite perspective efectuate de membrii societăţii civile în această campanie. Din aceste rapoarte politicienii ar trebui să se informeze şi să acorde o deosebită atenţie concluziilor şi recomandărilor indicate. Cât priveşte alegătorii aş vrea să cred că avem un electorat deja mai matur din perspectiva democraţiei şi perceperii democraţiei. Dacă se va merge în continuare pe creşterea culturii civice şi politice a cetăţeanului, dacă partidele vor continua să acţioneze în aceeaşi cheie cum au făcut-o în ultimul an, când cetăţeanul a fost valorizat, cred eu, atunci vom putea înregistra un grad şi mai mare de participare a oamenilor în viaţa politică şi cea civică. [Alexandru Popescu, Info-Prim Neo]