logo

Parlamentul Republicii Moldova 28.01.2013 Cc: Comisia de ancheta privind elucidarea actiunilor autoritatilor publice cu referire la incidentul de la Padurea Domneasca, Demers


https://www.ipn.md/ro/parlamentul-republicii-moldova-28012013-cc-comisia-de-ancheta-privind-elucidarea-7542_1065022.html

Parlamentul Republicii Moldova
28.01.2013  Cc: Comisia de ancheta privind elucidarea actiunilor autoritatilor publice
cu referire la incidentul de la Padurea Domneasca

                                                                                                                                                             Demers

Pe data de 22.01.2013, am adresat in scris Parlamentului si comisiei de ancheta solicitarea expresa de a fi inclus in calitate de observator cu dreptul de vot consultativ in comisia vizata (depusa la cancelaria Parlamentului, la ora 12.00, in care am inclus si CV-ul meu detaliat cu indicarea experientei mele profesionale, inclusiv participarea mea in comisia „7 aprilie 2009”). In aceiasi zi m-am intretinut la telefon cu presedintele comisiei, reprezentantii fractiunilor parlamentare-membrii comisiei informindu-i despre faptul ca am depus solicitare data. Am primit asigurari, de la presedintele comisiei, ca solicitarea mea va fi examinata si voi fi informat despre rezultatele examinarii.

Presa a informat ca comisia vizata a avut 2 sedinte pe data de 22.01.2013 si inca o sedinta pe data de 23.01.2013. Din presa am aflat ca pe data 25.01.2013 comisia va avea urmatoarea sedinta, incepind cu ora 9.30. 

Pe data 25.01.2013, la initiativa mea, in jurul orei 11.30, m-am prezentat in biroul unde  a avut loc sedinta comisiei, m-am adresat citorva membri ai comisiei si in particular presedintelui comisiei A. Zagorodnii ca sa-mi explice care este statutul solicitarii mele. Am fost informat, verabl, de catre presedintele comisiei, ca solicitarea mea a fost examinata in cadrul sedintei din 25.01.2013. Am fost asigurat ca voi fi informat despre decizia comisiei in scris despre statutul meu in cadrul sedintei. Totodata, verbal, presedintele comisiei ma informat ca statutul de observator are limitari de participare in cadrul comisiei, acestea vor fi explicate mie in scrisoarea la care s-a referit.

La momentul scrierii acestui demers nu am intrat in posesia scrisorii si explicatiilor de rigoare. In contextul circumstantelor date, consider ca statutul reprezentantului societatii civile in comisia de ancheta nu poate fi mai inferior decit statutul conferit reprezentantilor societatii civile in cadrul comisiei „7 aprilie 2009”. In cadrul comisiei 7 aprilie, afara de membrii cu drepturi depline (deputati), au activat 3 reprezentanti ai societatii civile, totodata, comisia a avut in calitate de observatori-reprezentanti ai organismelor internationale (Consiliul Europei, Comisia Europeana).

Consider ca drepturile reprezentantului societatatii civile in cadrul actvitatii comisiei de ancheta trebuie sa includa cel putin: 1) accesul la toate informatiile aflate in examinare in cadrul comisiei, 2) prezenta la toate (fara exceptie) sedintele comisiei in care sunt examinate intrebarile organizatorice si care tin de misiunea acesteia, 3) dreptul de a-mi expune opinia pe orice intrebare care este examinata de comisia, similar cu ceilalti membri ai comisiei, 4) dreptul de a formula intrebari relevante pentru invitatii audiati in cadrul comisiei si a face notite, 5) dreptul de a prezenta comisiei informatii relevante pentru acrtivitatea acesteia, 6) dreptul de a formula propuneri si comentarii pe marginea planului de activitate si a proiectului raportului comisiei, 7) dreptul de a participa in la dezbateri in cadrul comisiei.

Aceste standarde minime de participare a societatii civile in cadrul comisiei de ancheta au anterior realizate in practica in cadrul activitatii comisiei 7 aprilie 2009 si reprezinta o practica buna de activitate a comisiilor parlamentare specializate.

Consider ca misiunea comisiei create este foarte importanta pentru societatea noastra in special pentru ca aceasta a fost creata pentru a elucida asupra suspiciunilor verosimile cu privire la modul inadecvat, si in special intransparent, de gestionare a incidientului de catre institutiile statului. In acest context, misiunea comisiei create si modul de operare a acesteia va trebuie sa reprezinte un model de transperenta cu o maxima deschidere pentru societate si in particular pentru grupurile specializate ale societatii civile pentru a inlatura oricare suspiciune care ar putea sa se contureze si asupra activitatii comisiei create. In eventualitatea developarii scenariului prin care comisia de ancheta nu va respecta practica pozitiva de asiguarre a incluziunii si transparentei neincrederea si spuspiciunea va amprenta puternic asupra activitatii comisiei, va exista pericolul real de consolidare a perceptiei de neincredere in institutiile publice.

Comisiile parlamentare de ancheta, care au activat in ultima perioada au contribuit la constituirea unei practici bune de cultivare a gradului mare de incluziune si deschidere pentru societate. Comisia creata va urma practica buna creata si va respecta normele minime asigurate reprezentantului societatii civile in aceasta comisie. Increderea societatii in intregime, societatii civile si a partenerilor de dezvoltare in activitatea depinde de modul de activitate a acesteia.  

Prin acest demers va sigur ca expertiza si experienta acumulata, in activitatea comisiilor similare si in experienta de analiza si reformare a institutiilor de drept, va fi utilia pentru realizarea misiunii comisiei de ancheta in vederea elucidarii depline si autentice a actiunilor autoritatilor publice cu referire la incidentul de la Padurea Domneasca.

Cu respect,
Sergiu Ostaf,  director al Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO)
Contacte: 78551055, 022 212816, Ostaf@credo.md