Contractul de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău are la bază hotărâri de Guvern care sunt contrare prevederilor legale, motiv pentru care se va cere constatarea nulității absolute a tranzacției de către o instanță de judecată competentă din Moldova. Prin semnarea acestui contract au fost afectate grav interesul public, ordinea publică și legalitatea, a declarat în plenul Parlamentului președintele Comisiei de anchetă pentru evaluarea modului de pregătire și desfășurare a concesionării Aeroportului Internațional Chișinău, Igor Munteanu, transmite IPN.
Ca urmare a audierii raportului comisiei, Parlamentul a votat o hotărâre prin care cere Guvernului să evalueze posibilitatea înaintării unei acțiuni în instanțele naționale pentru declararea nulității contractului de concesiune. Parlamentul a solicitat, de asemenea, Guvernului să înainteze o sesizare penală pentru cercetarea acțiunilor și inacțiunilor membrilor Comisiei de monitorizare, pe parcursul anilor 2013-2019, a executării contractului de concesiune a Aeroportului. La fel, Ministerul Economiei și Infrastructurii va efectua un audit complex tehnico-economic asupra investițiilor efectuate de compania concesionară Avia Invest, pentru a stabili valoarea reală a activelor sale. Parlamentul a solicitat și Procuraturii Generale să verifice modul în care a fost introdusă taxa de modernizare la aeroport și să examineze toate documentele și corespondența purtată între cei implicați în concursul de concesiune, inclusiv prin adresarea de comisii rogatorii în Federația Rusă.
În luările de cuvânt, Sergiu Sîrbu, deputat PDM, a spus că nu a aflat, cu regret, nimic nou din raportul Comisiei de anchetă. Comisia nu a făcut decât o compilație a rapoartelor anterioare, dându-le o interpretare nouă. Parlamentarul democrat a mai spus că pentru rapoartele Comisiei s-au cheltuit peste 200 de mii de lei din bugetul statului, bani care ar trebui întorși statului.
Deputatul Fracțiunii PAS, Blocul ACUM, Lilian Carp, a comparat corupția din Republica Moldova cu un copac care crește în deșert. Și aceasta pentru că „Moldova este pustie și săracă, fix ca și deșertul, dar copacul care are rădăcini bine infiltrate este ca și corupția din Moldova, care se adâncește în sărăcia în care toți trăiesc”. Potrivit parlamentarului, „grupurile care au lobat concesionarea aeroportului sunt cele care au lobat furtul miliardului, au participat și în atacuri raider asupra băncilor”. „Acest furt a putut avea loc doar datorită sprijinului politic”, a menționat Lilian Carp.
Vlad Batrancea, deputatul PSRM, a spus că din aeroport au mers bani direct către finanțarea campaniei electorale a PDM pentru parlamentare. „Vom cere insistent ca Guvernul să pornească procedura de reziliere a contractului de concesionare a aeroportului, pe motiv că s-a furat un bun al statului, s-a încălcat procedura de concesionare și statului i s-a adus o pagubă în proporții deosebit de mari”, a declarat socialistul.
Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat pentru o perioadă de 49 de ani în toamna anului 2013, de către firma Avia Invest. Recent, compania „NR Investments Ltd” a reușit să încheie tranzacția de cumpărare a cotei de 95% din „Avia Invest”.