logo

Părinţii au alocat în 2012 aproape 2 miliarde de lei în sistemul educaţiei


https://www.ipn.md/ro/parintii-au-alocat-in-2012-aproape-2-miliarde-de-lei-in-sistemul-educatiei-7967_1009627.html

În anul 2012, cheltuielile formale şi neformale ale părinţilor pentru educaţia copiilor  s-au ridicat la 1,7 miliarde de lei, în creştere cu 31 de milioane comparativ cu anul 2006. La fiecare leu alocat de către stat pentru învăţământul primar şi secundar general, părinţii mai contribuie cu încă un leu, arată datele studiului sociologic „Plăţile formale şi neformale achitate de către părinţi în instituţiile de învăţământ preuniversitar”, realizat de Institutul de Politici Publice şi Centrul de Cercetări Sociologice şi Marketing „CBS-AXA”, cu susţinerea financiară a Fundaţiei Soros Moldova, transmite IPN.

Potrivit studiului, cei mai mulţi bani în cazul cheltuielilor formale sunt alocaţi pentru procurarea uniformei solicitate de instituţia de învăţământ şi rechizitele şcolare, dar şi pentru procurarea materialelor didactice suplimentare, deseori la insistenţa profesorilor. În cazul cheltuielilor neformale cele mai mari plăţi se fac pentru lecţiile particulare, desfăşurate în mod particular sau de grup.

Studiul a demonstrat că părinţii din oraşe suportă pentru instruirea unui elev cheltuieli de circa 6800 de lei, în timp ce părinţii de la sate achită de două ori mai puţin. Totodată, plăţile neformale pentru un elev în mediul urban sunt de 1500 de lei pe an, în timp ce la sat suma este de patru ori mai mică şi constituie în medie 365 de lei.

Viceministrul educaţiei, Igor Grosu, a menţionat, după prezentarea studiului, că Ministerul Educaţiei, în parteneriat cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, va lansa pentru o perioadă de 2 ani proiectul „Tinerii pentru transparenţă în educaţie”. Proiectul prevede implicarea elevilor şi tinerilor din 20 de localităţi din Republica Moldova în identificarea soluţiilor pentru asigurarea transparenţei în procesul educaţional în şcoli. Cele mai bune practici propuse vor fi premiate şi integrate în politicile educaţionale ale ministerului.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de 1107 respondenţi şi este reprezentativ la nivel naţional. Marja de eroare este de 3%.