Opinia publică privind responsabilitatea clasei politice
în asigurarea funcţionalitii şi autonomiei instituţionale a
Centrului Naţional Anticorupţie (CNA) şi Consiliul pentru combaterea discriminarii (CND)
CNA: numirea condiţionată politic, exponenţii fracţiunilor politice, a adjuncţilor Directorului CNA.
CND: regulamentul deficient adoptat de Guvern, cel mai mic salariu preşedintelui CND.
Recomandări:
Parlamentul va purcede la adoptarea vice-directorilor CNA în baza propunerii Directorului CNA, votul parlamentului va avea un caracret de validare a propunerii Directorului CNA. Directorul CNA are dreptul prioritar şi autonom de a-şi alege în mod liber adjuncţii.
Parlamentuzl va examina modificarea legii cu privire la CNA prin care propunerea directorului CNA privind directorii adjuncţi va fi validată de către Colegiul CNA – organ colegial de gestionare a CNA.
Parlamentul va aproba Regulamentul de funcţionare a Consiliului pentru combaterea discriminării (CND) în redacţia propusă de societatea civilă.
Parlamentul va accepta în calitate de observatori în componenţa Comisiei parlamentare responsabile de selectarea membrilor Consiliului pentru combaterea nediscriminării a rezentanţilor societăţii civile.
Remunerarea preşedintelui Comisiei va fi stabilită la nivelul preşedintelui Curţii de Conturi.
Fapte:
CNA: Adjuncţii directorului CNA sunt propuse parlamentului spre aprobare de mai mult decît 2 luni. Parlamentul reţine votarea adjuncţilor. Unele fracţiuni parlamentare condiţionează votarea adjuncţilor (2) avînd ca obiectiv obţinerea unor influenţe în procesul de numire a conducătorilor unor subdiviziuni teritoriale sau specializate.
Actualmente se desfăţoară procedura de selectare a angajaţilor CNA la care nu pot parrticipa responsabilii adjuncţi propuş pentru domeniul de prevenire şi de combatere a corupţiei.
CND: Parlamentul, în baza propunerii Comisiei jurdice, a modificat pe ultimul segment, legea cu privire la asigurarea egalităţii prin care a privat CND de dreptul de aplica sancţiuni şi de a constata existenţa situaţiei discrfiminătorii.
Guvernul în regim de urgenţă (06.12.2012) a aprobat proiectul Regulamentului cu privire la funcţionarea CND prin introducerea subiectului dat pe agenda Guvernului cu 2 ore înaintea şedenţei acesteia. Consiliul Naţional pentru Participare a protestat şi a avertizat în scris Cabinetul de Miniştri asupra acestui fapt.
CNP a elaborat un proiect de regulament cu privire la organizarea şi funcţionarea CND care este superior proiectului regulamentului elaborat de Ministerul Justiţiei. Ultimul a neglijat propunerea CNP. Comentariile CNP pe marginea regulamentului elaborat de Ministerul Justiţiei a fost neglijate. }
Una din carenţele substanţiale ale Regulamentului elaborat şi propus de Minsiterul Justiţiei este nivelul cel mai jos de salarizare a preţedintelui CND – în suma cea mai mică posibilă pentru un conducător al unei instituţii centrale autonome.
Faptele enumerate atestă situaţia de incercare de influenţă a politicului asupra independenţei CNA şi CND. Se atestă şi situaţii inadmisibile de politizare.
Consecinţele adverse:
CNA: Hărţuirea şi imixtiunea politicului în activitatea CNA. Procesul de numire a conducerii secundare poate fi influenţat politic.
CND: Demotivarea participării active a reprezentanţilor societăţii civile şi a experţilor din domeniu cu notorietate în calitate de membru în CND. Slabirea instituţională a CND.
Se intenţionează crearea unui organ incapabil pentru punerea în aplicare a legii cu privire la asiguarea egalităţii, subminarea aplicării politicilor de promovare a politicilor nediscriminare.
Politicienii care pretind agenda de integrare europeană devin ridicoli şi îşi pierd integritatea şi legitimitatea.
Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO)
Tel: 022212816, www.CReDO.md, ostaf@credo.md.
18.12.2012