logo

Ombudsmanul propune elaborarea testelor de examen în baza materialului predat până pe 2 martie


https://www.ipn.md/ro/ombudsmanul-propune-elaborarea-testelor-de-examen-in-baza-materialului-7967_1072490.html

Ombudsmanul copilului consideră oportună elaborarea testelor pentru examenele de absolvire, pentru elevii din clasele a IX-a și a XII-a doar în baza materialului predat până la 2 martie. Maia Bănărescu susține că procedura de studiere la distanță este una pilot pentru sistemul național de educație, iar eficiența acesteia urmează a fi evaluată din punct de vedere al corespunderii cerințelor educaționale și din domeniul protecției drepturilor copilului, transmite IPN.

Într-un comunicat de presă, avocatul pentru drepturile copilului atrage atenția că pentru o bună desfășurare a procesului de învățământ la distanță este necesar ca atât elevii, cât și profesorii să fie asigurați cu mijloace necesare de comunicare și recepționare a informației. Or, se pune la îndoială faptul că toți elevii și părinții au posibilitatea de a accesa și utiliza mijloacele respective. De asemenea, se cere a fi clarificat modul în care este realizată instruirea la distanță pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, dar și a copiilor care sunt deținuți în instituțiile de detenție sau izolatoare de urmărire penală.

Maia Bănărescu recomandă ministrului de resort revizuirea Ordinului privind desfășurarea testării candidaților la examenele naționale de absolvire, sesiunea de examene 2020, în contextul observațiilor expuse, precum și emiterea unei circulare pentru cadrele didactice privind adaptarea procesului educațional, în special ce ține de temele pentru acasă, la capacitățile și necesitățile elevilor.

Într-un demers adresat  Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, Maia Bănărescu pledează pentru renunțarea la mecanismul de pretestare, în situația în care procesul de învățământ are loc la distanță. Acest exercițiu, în opinia sa, nu-și va atinge scopul și va provoca un stres suplimentar pentru copii.

„În condițiile instruirii la distanță nimeni nu poate garanta că elevul va rezolva testul respectiv de sine stătător sau nu va folosi surse din internet, astfel rezultatul testării fiind din start compromis”. Maia Bănărescu recomandă MECC plasarea pe site-ul ministerului și ale instituțiilor subordinate a modelelor de teste, fără a avea loc pretestarea, cu stabilirea obligației pentru elevi de a soluționa sarcinile din teste.