logo

Ombudsmanul copilului propune crearea unui complex educațional multifuncțional în Bender


https://www.ipn.md/ro/ombudsmanul-copilului-propune-crearea-unui-complex-educational-multifunctional-i-7967_1085026.html

Avocatul poporului pentru drepturile copilului propune reorganizarea Școlii de tip internat pentru copii rămași fără ocrotire părintească din Bender în instituție de învățământ și crearea, în baza acestuia, dar și a Liceului Teoretic „Alexandru cel Bun” din aceeași localitate a unui complex educațional multifuncțional. Maia Bănărescu a transmis un demers viceprim-ministrului pentru reintegrare, precum și în Comisia parlamentară drepturile omului și relații interetnice și în Comisia parlamentară cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media, transmite IPN.

În demers, ombudsmanul copilului menționează faptul că în prezent în municipiul Bender, aflat sub controlul autorităților de la Tiraspol, activează 47 de instituții de învățământ. Însă activitatea a 46 dintre acestea nu corespunde idealului educațional al școlii din Republica Moldova și principiilor fundamentale ale educației.

Doar în cadrul Liceului Teoretic „Alexandru cel Bun” din Bender, instituție de nivelul I, II și III, procesul educațional este asigurat în conformitate cu prevederile Codului Educației al Republicii Moldova. În curtea instituției vizate este amplasată și Școala de tip internat pentru copii rămași fără ocrotire părintească, care nu funcționează din 2020, dar dispune de suficiente spații care ar putea fi valorificate în scopul educative și de agreement pentru copii.

În același timp, în municipiul Bender nu activează vreo instituție de învățământ de nivelul zero – educația timpurie: educația ante preșcolară, învățământul preșcolar – în corespundere cu standardele naționale menționate. Astfel, în această localitate aflată sub controlul autorităților de la Tiraspol, statul Republica Moldova nu asigură respectarea succesiunii nivelelor și ciclurilor în sistemul educațional și a standardelor de calitate în învățământul preuniversitar.

În opinia ombudsmanului, reorganizarea propusă va asigura succesiunea nivelurilor și ciclurilor din sistemul de învățământ conform prevederilor Codului Educației al Republicii Moldova și respectarea dreptului copilului la educație și recreere, va oferi copiilor posibilitatea de a practica activități recreative conform vârstei, de a participa la viața culturală și artistică etc.