logo

Olga Balmuș: Dacă vrem specialiști calificați trebuie să înțelegem valoarea investițiilor europene


https://www.ipn.md/ro/olga-balmus-daca-vrem-specialisti-calificati-trebuie-sa-intelegem-8004_1106031.html

Transformarea sistemului educațional din Republica Moldova, în ultimii ani, este datorată investițiilor din partea donatorilor strategici, iar un exemplu elocvent este și proiectul „Clasa Viitorului”, care a demarat în 2017, în care au fost amenajate spații de învățare dotate cu mobilier și echipamente digitale, dar și alte inițiative europene care contribuie la modernizarea și îmbunătățirea calității educației de la noi. Aceasta se realizează prin abordări inovative, integrând tehnologia și metodele interactive în procesul de predare, pregătindu-i pe elevi, dar și pe profesor pentru provocările viitorului. Declarațiile aparțin Olgăi Balmuș, manageră de program „Clasa Viitorului în școala ta”, profesoară de fizică la Liceul Teoretic „Petre Ştefănucă” din orașul Ialoveni, și au fost făcute la dezbaterea publică „Educația de calitate în Republica Moldova: rolul proiectelor europene. Context și impact”, organizată de Agenția de presă IPN.

Olga Balmuș, manageră de program „Clasa Viitorului în școala ta”, profesoară de fizică la LT „Petre Ștefănucă” din Ialoveni Liceul Teoretic „Petre Ştefănucă” consideră că, beneficiind de proiectele europene, instituțiile de învățământ din Republica Moldova își sporesc politicile de stimulare a cadrelor didactice și creează un climat de muncă stimulativ în vederea facilitării dezvoltării individuale a fiecărui beneficiar al sistemului educațional, astfel încât să dea sens încrederii și aspirațiilor sale, atât pe plan personal, cât și profesional. „La momentul actual, proiectul Clasa Viitorului adună sub umbrela sa 123 de școli din toată țara și nu vorbim doar de școli mari sau super dotate, dar și despre școli care nu au acces la tehnologiile digitale. Or, scopul partenerilor de dezvoltare, Marea Britanie, Suedia, sau USAID este de a investi în tehnologiza procesul educațional și a dezvolta competențe digitale la cadrele didactice din toată țara”, a declarat Olga Balmuș.

Avantajele proiectelor europene aduse prin intermediul diverselor programe, cum ar fi „Clasa Viitorului” este că atât cadrele didactice, cât și elevii își dezvoltă abilitățile experimentale și reprezintă un hub ce contribuie la dezvoltarea competențelor digitale ale cadrelor didactice. Respectiv, este o investiție în susținerea profesorilor în această direcție.

„Diversificarea și tehnologizarea educațională reprezintă o inovație pentru sistemul din Republica Moldova. Astfel, curricumurile de la noi sunt adaptate standardelor europene. Grație partenerilor noștri europeni, în cadrul centrului nostru noi organizăm formări pentru cadrele didactice, workshop-uri practice de utilizare a echipamentelor. Programele noastre sunt acreditate la ANACEC. Noi avem cel mai mare laborator tehnologic cu peste 50 de tehnologii și elevii, dar și profesorii din țară nu vin doar să se uite la ele, ci îi implicăm în activități pe care ei chiar le testează”, a mai declarat Olga Balmuș.

Potrivit profesoarei, un proiect susținut de partenerii de dezvoltare este și alfabetizarea digitală a cadrelor didactice din Republica Moldova. Astfel, „Clasa Viitorului” nu doar că revoluționează metodele de predare și învățare, dar și promovează o abordare integrată, ce include tehnologia și metode interactive, pregătind astfel elevii și profesorii pentru provocările viitorului. „Proiectele europene, în ansamblu, sprijină această tranziție, contribuind la dezvoltarea competențelor atât ale elevilor, cât și ale cadrelor didactice, facilitând dotarea instituțiilor de învățământ și construind parteneriate durabile. Astfel, în anul 2020, am acoperit peste 21 de mii de cadre didactice, un an mai târziu – 10.500 de cadre didactice de la treapta învățământului preșcolar au fost alfabetizate din punct de vedere digital. În 2023, în jur de 5000 de cadre didactice au beneficiat de dezvoltarea competențelor digitale pe nivelul intermediar și avansat”, a mai declarat Olga Balmuș.

Managera de program „Clasa Viitorului în școala ta” consideră că doar prin investițiile europene, sistemul educațional din Republica Moldova va fi unul puternic și atractiv.

„Proiectele europene pentru sistemul educațional sunt foarte importante. În momentul în care ne dorim cu toții specialiști în toate domeniile, trebuie să înțelegem că formarea specialiștilor pornește din grădinițe, urmează în școli și universități. Astfel, dacă vom investi în aceste instituții și le vom asigura cu toate necesitățile așa încât să se alinieze tuturor standardelor europene, cu siguranță vom avea rezultate foarte bune în viitor”, a concluzionat Olga Balmuș.

Dezbaterea publică „Educația de calitate în Republica Moldova: rolul proiectelor europene. Context și impact” este a treia ediție din cadrul proiectului „Beneficiile aderării Republicii Moldova la UE pentru om, comunitate și țară”, susținut de către Fundația Soros Moldova. Conținutul acestei dezbateri nu reprezintă poziția oficială a Fundației Soros Moldova.