Atât planificarea, cât şi executarea bugetului de stat în 2014 s-a făcut în baza programelor şi sub-programelor de cheltuieli, acest fapt contribuind la o mai bună monitorizare a modului în care executivul şi-a îndeplinit obiectivele de guvernare – se menţionează într-un studiu realizat de Centru Analitic Independent Expert-Grup şi dat publicităţii luni, 27 iulie. Autorii constată că obiectivele stabilite în aceste programe au fost îndeplinite în proporţie de 64%, transmite IPN.
Cadrul de gestionare a datoriei publice este evaluat de către Expert-Grup ca fiind unul slab, care comportă riscuri de instabilitate bugetară. Iurie Morcotilo, expert, a remarcat problema de alocare a surselor financiare din Fondul de Rezervă a Guvernului, menţionând că nu a fost exclusă practica de redirecţionare a mijloacelor din acest fond, prevăzut pentru situaţii excepţionale, către diverse evenimente şi călătorii.
Ca şi în alţi ani, rămâne actuală problema valorificării banilor veniţi de la donatorii externi. În 2014 nu au fost alocate 46 mln lei pentru neîndeplinirea la timp a condiţiilor stabilite în proiectele de asistenţă tehnică. La fel, pentru mijloacele dintr-un credit de la BERD, tot din cauza neîndeplinirii clauzelor stabilite în acordul de finanţare, Republica Moldova va plăti mai scump, deoarece alocarea banilor a fost transferată pentru pentru 2017.
O altă problemă care a marcat executarea bugetului de stat pe 2014 a fost legată de garanţiile date de Guvern pentru creditele acordate Băncii de Economii, Unibank şi Băncii Sociale. Anterior garanţiile pentru creditarea unor agenţi economici se ofereau doar după ce acestea erau votate în Parlament, notează Expert-Grup.