logo

O treime dintre elevii şcolilor de tip internat şi auxiliare au actele falsificate


https://www.ipn.md/ro/o-treime-dintre-elevii-scolilor-de-tip-internat-si-auxiliare-7967_1001048.html

Nu toţi elevii din instituţiile de tip internat sau auxiliare pentru persoanele cu dizabilităţi au cu adevărat probleme de sănătate. În urma unei inspecţii s-a constat că 30% dintre ei au fost plasaţi în aceste instituţii cu acte falsificate, fiind absolut sănătoşi. Declaraţia a fost făcută de către reprezentantul organizaţiei „Lumos Foundation Moldova”, Galina Bulat, la un club de presă, transmite Info-Prim Neo. Galina Bulat a specificat că, în vara anului curent, două instituţii de tip auxiliar din raionul Floreşti au fost închise ca urmare a inspecţiilor efectuate de către Ministerul Educaţiei şi specialiştii „Lumos Foundation Moldova”. Copiii din aceste instituţii au fost integraţi în familii şi în învăţământul general. „Cu părere de rău, Moldova a moştenit o mentalitate sovietică, când copiii cu dizabilităţi erau excluşi din societate şi ascunşi în instituţii auxiliare la marginea pădurilor. Se dorea ca aceşti copii să fie invizibili. Dar aceşti copii au aceleaşi drepturi la învăţământ ca şi copiii sănătoşi, iar în instituţiile auxiliare nu obţineau nici nivelul mediu de cunoştinţe pentru vârsta lor”, a spus Galina Bulat. Şeful Direcţiei generale învăţământ preşcolar, primar şi secundar general, Valentin Crudu, din cadrul Ministerului Educaţiei, a declarat că a fost elaborat un proiect de educaţie incluzivă pentru 10 ani. „Acest program ne obligă să avem o altă abordare şi să-i acceptăm aşa cum sunt. Să le creăm condiţii ca ei să poată studia şi să devină persoane utile pentru societate. Implementăm acest program în circa 20 de regiuni ale republicii şi am obţinut deja antrenarea a 1604 de copii cu dizabilităţi în 91 de instituţii de învăţământ general. Este foarte important să schimbăm atitudinea faţă de aceşti copii, să le oferim şanse de integrare. Cu părere de rău, există rezistenţă din partea părinţilor copiilor sănătoşi, chiar şi din partea cadrelor didactice”, a declarat Valentin Crudu. Şeful direcţiei a mai spus că a fost elaborate programe educaţionale individualizate, după capacităţile mentale şi fizice ale fiecărui copil în parte. Pentru aplicarea programelor este nevoie de un cadru didactic de sprijin, care să fie prezent la fiecare lecţie şi să aibă grijă de copilul cu dizabilitate. Până la acest moment în instituţiile de învăţământ au fost deja angajate peste 100 de cadre didactice de sprijin. În anul 2012, 39 de copii cu dizabilităţi au absolvit instituţii de învăţământ general. În total în Republica Moldova sunt peste 15 mii de copii cu dizabilităţi.