logo

O nouă versiune pentru Legea cu privire la publicitate a fost supusă dezbaterilor publice


https://www.ipn.md/ro/o-noua-versiune-pentru-legea-cu-privire-la-publicitate-a-fost-supusa-dezbaterilo-7967_1035927.html

Actuala Lege cu privire la publicitate conţine prevederi confuze şi multiple carenţe, iar în ultimii ani a fost amendată de 13 ori, fiind operate 42 de modificări. Un proiect propus să înlocuiască legea în vigoare a fost prezentat astăzi, 25 iulie, în cadrul unor dezbateri organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent. Nadine Gogu, directorul executiv al Centrului, a declarat că dezbaterile vor continua şi în cadrul grupului de lucru din Parlament, creat pentru examinarea acestui proiect, transmite IPN.

„Sper ca la finalul dezbaterilor să existe un document care să fie adoptat în Parlament. Era necesar un nou proiect de lege pentru că studiile realizate au demonstrat că în ultimii 15 ani, legea actuală a fost amendată de 13 ori, şi acum, dacă am fi propus iar amendamente, erau deja prea multe. În legea actuală există carenţe şi prevederi confuze ce pot fi interpretate. Unele prevederi lipsesc, cum ar fi cea a asigurării concurenţei loiale, mai ales în mass-media”, a mai spus Nadine Gogu.

Unul din autorii proiectului, Ion Bunduchi, expert media, a menţionat că autorii îşi doresc ca, până a ajunge în Parlament, documentul să fie calitativ, mai bun decât actuala lege. „Din cele 34 de articole din lege, în 18 regăsim nişte formulări defectuoase, problematice, care permit a interpreta anumite prevederi. Or, o normă legală care este interpretabilă trebuie şlefuită, ca toată lumea să o înţeleagă cum trebuie”, a mai spus Ion Bunduchi.

Expertul a menţionat că în noul proiect au fost introduse noțiuni cum ar fi: „mass-media online”, „distribuitor de publicitate”, „publicitate exterioară temporară” şi „publicitate penetrantă”. Autorii propun ca toate panourile publicitare electorale să fie scoase cu 24 de ore înainte de desfăşurarea scrutinului electoral. Publicitatea politică la fel a fost definită şi nu poate conţine mesaje de felicitare din partea unui partid cu diferite ocazii, pentru că nu se înţelege dacă este mesaj electoral sau de interes social.

Eugeniu Rîbca, coautor al proiectului, a precizat că publicitatea politică, mesajele de interes public şi publicitatea comercială au fost domeniile în care a fost nevoie de reglementări. Autorii au încercat să insiste pe noţiuni pentru a reflecta relaţiile existente între producător şi consumator de publicitate. De asemenea, s-a lucrat foarte mult pe segmentul publicităţii electorale în perioada post-electorală, când sunt lansate mesaje de felicitare cu ocazia sărbătorilor religioase sau invitaţii la concerte, dar nu există nicăieri reglementări legale în acest sens, care să definească acest tip de publicitate.