logo

O nouă concepţie de reflectare a campaniei electorale în mass-media este în pregătire


https://www.ipn.md/ro/o-noua-conceptie-de-reflectare-a-campaniei-electorale-in-mass-media-este-in-preg-7967_971576.html

Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) şi Asociaţia Presei Electronice (APEL) vor elabora, cu participarea Comisiei Electorale Centrală (CEC), Concepţia de reflectare în mass-media a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 2009. Aceasta este una dintre activităţile comune planificate în cadrul colaborării dintre CCA şi APEL, transmite Info-Prim Neo. Preşedintele CCA, Gheorghe Gorincioi, a declarat marţi, 16 septembrie, în cadrul unei conferinţe de presă că există deja câteva schiţe pentru noua concepţie şi că autorii vor ţine cont de experienţa altor state. Gheorghe Gorincioi a menţionat că, în timpul vizitei sale la Chişinău, coraportorul Consiliului Europei pentru R. Moldova, Josette Durrieu, a atenţionat CCA şi Consiliul de Observatori al Companiei publice „Teleradio-Moldova” asupra importanţei reflectării imparţiale a viitoarei campanii electorale. Potrivit preşedintelui APEL, Alexandru Dorogan, APEL se va implica în redactarea noii concepţii. De obicei, aceasta este elaborată de către CEC şi CCA. Preşedintele APEL spune că va fi revizuită şi îmbunătăţită concepţia din 2005, care va servi ca şi bază. Este important ca în noua concepţie să apară câteva aspecte noi. Pe lângă normele clare şi timpii de emisie pentru publicitatea electorală, ea ar trebui să dea posibilitatea radiodifuzorilor de a-şi elabora o concepţie proprie, creativă de oglindire a campaniei electorale, este de părere Alexandru Dorogan. Potrivit lui, este important să fie reglementată reflectarea campaniei electorale în buletinele de ştiri şi nu doar în clipurile electorale, care s-au epuizat şi nu prezintă o formă interactivă de prezentare a concurenţilor electorali. APEL şi CCA vor monitoriza posturile de televiziune în perioada preelectorală şi, în mod special, în timpul campaniei electorale. Este important ca în campania electorală să fie respectate atât dreptul electoratului de a fi informat şi de a cunoaşte toţi candidaţii, cât şi drepturile concurenţilor electorali şi a radiodifuzorilor, spune preşedintele APEL. Consiliul Coordonator al Audiovizualului şi Asociaţia Presei Electronice au semnat, la sfârşitul anului 2007, un acord de cooperare pe segmentul audiovizualului din R. Moldova, prin care s-au angajat să colaboreze, păstrându-şi autonomia şi independenţa, întru implementarea prevederilor actelor normative de reglementare din domeniu. Părţile se declară, în mare parte, mulţumite de cooperarea de până acum. Pe parcursul a opt luni, CCA şi APEL au elaborat Strategia de acoperire a teritoriului naţional cu programe audiovizuale şi Codul de conduită a radiodifuzorilor, au organizat două seminare zonale pentru radiodifuzori şi distribuitori de servicii şi o conferinţă pentru producătorii de programe autohtone, au monitorizat funcţionarea Companiei publice regionale „Teleradio-Găgăuzia” etc. CCA şi APEL au o agendă de activităţi comune până în toamna anului 2009. Actualmente, părţile lucrează la o serie de modificări, care urmează a fi operate la Legea cu privire la publicitate. Proiectul va fi propus spre examinare Parlamentului în luna octombrie. Tot în octombrie, va fi organizat un seminar privind trecerea de la televiziunea analogă la cea digitală, iar la 23-24 septembrie – conferinţa cu tema „Standarde naţionale şi europene de etică în domeniul audiovizualului”.