logo

Numărul copiilor din sistemul rezidenţial este în descreştere


https://www.ipn.md/ro/numarul-copiilor-din-sistemul-rezidential-este-in-descrestere-7967_994227.html

După mai bine de 4 ani de la demararea reformei sistemului rezidenţial, numărul copiilor instituţionalizaţi a scăzut cu aproape 5000. Actorii implicaţi în proces spun că una din principalele probleme în derularea reformei constă în rezistenţa opusă de către societate şi mai ales de către cadrele didactice din cardul instituţiilor de tip rezidenţial, transmite Info-Prim Neo. Şeful Direcţiei învăţământ preuniversitar din cadrul Ministrului Educaţiei, Valentin Crudu, a reiterat la o masă rotundă, organizată de EveryChild Moldova şi Radio Moldova, că obiectivul reformei constă în reducerea cu 50% a numărului copiilor aflaţi în sistemul rezidenţial, până în anul 2012, şi dezvoltarea serviciilor de alternativă pentru plasarea copiilor. „Dacă la începutul reformei în sistemul rezidenţial erau 11500 de copii, atunci la 1 septembrie 2011 numărul a scăzut până la 6700”, a menţionat şeful direcţiei. O parte dintre copii au fost reintegraţi în familiile biologice, iar alţii în serviciile de alternativă, dezvoltate cu partenerii din cadrul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei – case de tip familial, centre comunitare etc. Potrivit lui Valentin Crudu, un element important al reformei îl constituie dezvoltarea educaţie incluzive. Ministerul Educaţiei urmează să definitiveze planul de acţiuni pentru implementarea unui program în domeniu, aprobat de Guvern. „Acest program ne va permite ca o bună parte dintre copiii cu diverse dizabilităţi şi cerinţe educaţionale speciale, care astăzi învaţă în şcoli auxiliare, să fie integraţi în şcolile de cultură generală”, a precizat oficialul de la minister. Referindu-se la impedimentele care au existat în calea reformei sistemului rezidenţial, Valentin Crudu a menţionat rezistenţa opusă pe alocuri de către autorităţile locale, care urmau să dezvolte servicii de alternativă. De asemenea, nici cadrele didactice din instituţiile rezidenţiale nu întotdeauna vroiau să se implice în evaluarea situaţiei copiilor şi a familiilor. Chiar şi cu părinţii a fost greu să se discute. Directorul EveryChild Moldova, Stela Grigoraş, a declarat că în multe regiuni, unde a fost implementată reforma, copiii au fost întorşi în familii, mulţi au fost integraţi în sistemul educaţional general. „Probleme au existat, cum ar fi incluziunea şcolară a copiilor, deoarece este nevoie de un cadru legislativ care va facilita acest proces. Avem mici restanţe şi la serviciile social-comunitare, care urmează a fi consolidate şi dezvoltate în continuare pentru ca să se poată face faţă numărului de copii supuşi riscului de a fi separaţi de familie, dar şi numărului mare care urmează a fi reintegraţi din sistemul rezidenţial în serviciile comunitare”, a menţionat Stela Grigoraş. O altă problemă, în opinia directorului, este redirecţionarea surselor financiare din sistemul rezidenţial către serviciile sociale care sunt dezvoltate sau care urmează a fi dezvoltate, dar şi pentru consolidarea şcolilor comunitare care să poată să ofere instruire tuturor copiilor cu diverse necesităţi educaţionale. Strategia naţională privind reforma sistemului rezidenţial de îngrijire a copilului a demarat anul 2007 şi este prevăzută până în 2012.