Numărul copiilor cu dizabilităţi care frecventează şcoala generală este în creştere
https://www.ipn.md/ro/numarul-copiilor-cu-dizabilitati-care-frecventeaza-scoala-generala-este-in-crest-7967_989266.html
Timp de aproape 5 ani de implementare a Proiectului „Incluziunea educaţională a copiilor cu dizabilităţi din Republica Moldova”, 426 de copii cu deficiențe fizice şi mintale din municipiul Chişinău şi din alte localități ale republicii au început să frecventeze şcoala de rând cu ceilalţi copii. Directorul executiv al Centrului „Speranţaˮ, Lucia Gavriliţă, a declarat în cadrul unei conferinţe de totalizare a proiectului că mai rămâne o problemă de depășit – atitudinea descurajantă a societății față de acești copii, transmite Info-Prim Neo.
„Mai multe studii arată că achiziţia de cunoştinţe într-un mediu social incluziv este mult mai calitativă. Aceasta este benefică atât pentru copiii cu dizabilităţi, cât şi pentru ceilalţi copii. Educaţia copiilor cu dizabilităţi în şcoli de cultură generală este un drept consfinţit în Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, care a fost ratificată de către Moldova la 9 iulie 2010. Societatea noastră încă nu conştientizează că ar trebui să accepte copiii cu nevoi speciale de rând cu ceilalţi, să nu îi condamne, de aici ar veni rezolvarea mai multor probleme”, a declarat Lucia Gavriliţă.
Printre multiplele activităţi realizate în cadrul proiectului se numără susţinerea incluziunii educaţionale, asistenţa şi instruirea la domiciliu, acordarea serviciilor de evaluare multifuncţională, socializarea şi dezvoltarea prin joc a deprinderilor de comunicare şi învăţare. Copiii cu nevoi speciale au fost incluşi la studii în 70 de instituţii de cultură generală. Totodată , peste 490 de cadre didactice au fost instruite să adopte sarcini pentru fiecare copil în parte.
Proiectul „Incluziunea educaţională a copiilor cu dizabilităţi în Republica Moldova” a fost lansat în 2006, cu sprijinul financiar al DFID Marea Britanie. Directorul Centrului „Speranţaˮ, care a implementat proiectul, a spus că acțiunile desfășurate urmează să aibă continuitate. Se propune deschiderea a 4 şcoli-resursă pentru promovarea educaţiei incluzive, două în municipiul Chişinău și câte una în comuna Ştefăneşti din raionul Floreşti şi în oraşul Cahul.
Potrivit datelor statistice, astăzi în Republica Moldova sunt peste 16 mii de copii cu nevoi speciale, dintre care peste 2000 în municipiul Chişinău.