logo

Numărul accidentelor de muncă e în scădere, dar oamenii îşi mai pierd vieţile la serviciu


https://www.ipn.md/ro/numarul-accidentelor-de-munca-e-in-scadere-dar-oamenii-isi-mai-pierd-vietile-la--7967_1021961.html

De la începutul anului curent, Inspectoratului de Stat al Muncii i-au fost comunicate 231 de accidentări la locul de muncă. Numărul este în scădere cu 88 de cazuri faţă de perioada similară a anului precedent. Dumitru Stavilă, directorul Inspectoratului de Stat al Muncii, a declarat pentru IPN că angajatorii nu raportează în proporţie de 100% accidentele de muncă, deşi în ultima perioadă se observă o deschidere mai mare ca în anii precedenţi.

Din cele 231 de accidente comunicate până la 7 august, în 73 de cazuri s-a dispus cercetarea de către inspectorii de muncă. În celelalte a fost suficientă o anchetă internă. 11 oameni au murit în acest an în accidente de muncă, cu 5 mai puţini în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut. De asemenea, nu s-a înregistrat niciun accident de muncă colectiv cu deces.

Majoritatea accidentelor de muncă fixate au loc în agricultură, construcţii şi industria de prelucrare. Cauzele cele mai frecvente sunt căderile de la înălţime, căderile de la acelaşi nivel în cazul când nu este ordine la locul de muncă şi oamenii se împiedică şi se rănesc, prinderea şi strivirea cu utilaj de prelucrare, dar şi electrocutare.

Dumitru Stavilă a menţionat că angajatorii din Moldova sunt în goană după profit şi uită care este pericolul atunci când nu se respectă regulile de securitate în muncă. „Halal de aşa angajator care încearcă să câştige un leu în plus şi nu respectă regulile, dar riscă să piardă sute de mii de lei în caz că se admite un accident care duce la pierderea capacităţii de muncă sau a vieţilor omeneşti. Angajatorii sunt pasibili de pedeapsă administrativă, materială sau chiar penală”, a specificat directorul Inspectoratului de Stat al Muncii.

Legislaţia prevede că salariatul este în drept, în situaţia în care viaţa şi sănătatea sa sunt puse în pericol, să-şi sisteze activitatea, să informeze angajatorul despre încălcările admise, să anunţe şi alţi salariaţi până se reglementează situaţia. Angajatorii sunt obligaţi să evalueze factorii de risc la toate locurile de muncă înainte de angaja pe cineva. Dacă stabileşte riscul, trebuie să ia măsuri de eliminare a acestuia, iar în caz că nu e posibil, să ia alte măsuri precum reducerea timpului de muncă în condiţiile respective, asigurarea cu hrană, plata compensaţiilor pentru activitatea în condiţii nocive, zile de concediu suplimentare şi altele.

În perioada ianuarie-iulie, au fost efectuate peste 4 mii de controale sub aspectul respectării actelor legislative şi normative din domeniul relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă. În urma vizitelor au fost consemnate peste 37 de mii de încălcări, 17 mii dintre care ţin de domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.