Noua concepţie de reorganizare a administraţiei capitalei este neoportună, neargumentată şi neeficientă. Analiză economică IPN.
https://www.ipn.md/ro/noua-conceptie-de-reorganizare-a-administratiei-capitalei-este-neoportuna-neargu-7966_959765.html
Modalitatea prin care se încearcă optimizarea structurii şi statelor de personal ale Primăriei şi serviciilor municipale nu este nici oportună, nici argumentată si nici eficientă, declară pentru Info-Prim Neo analistul economic, consilierul municipal independent, Mihai Roşcovan
[Realităţi distorsionate]
Expertul susţine că, în contextul reformelor administrative, structura organizatorică a administraţiei municipale a fost supusă mai multor încercări de optimizare şi eficientizare a activităţii. Însă aceste intervenţii au fost efectuate, de regulă, sub influenţa factorului politic şi în prezent au drept rezultat o structură standard recomandată de guvernul central, care admite dublarea funcţiilor, stimulează birocraţia si corupţia, nu este ajustată la necesităţile populaţiei şi nu corespunde rigorilor legale. Principalele disfuncţionalităţi în activitatea municipalităţii ţin de aspectul organizatoric şi de aceea se impune realizarea unei noi restructurări administrative. Însă modalitatea prin care se încearcă în prezent a o efectua este neoportună, neargumentată şi neeficientă.
[Reorganizare la comanda Guvernului şi în interesul „familiei”]
Mihai Roşcovan precizează că actuala reorganizare se face în temeiul Hotărâri Guvernului nr. 269 din 14.03.2006 cu privire la modificarea altor acte normative, inclusiv Hotărârea nr. 688 din 10.06.2003 cu privire la structura şi statele de personal ale primăriilor satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor). Prin Hotărârea nr. 14 din 18.05.2004, Curtea Constituţională a decis că hotărârea de Guvern nr. 688 este un act de recomandare şi nu poartă caracter normativ obligatoriu. Luând în considerare eşecurile Partidului comuniştilor la alegerile primarului general din 2005, ocuparea “prin forţă” a funcţiilor de viceprimar şi ulterioara presiune şi epurare de cadre din administraţie, precum şi preconizatele alegeri locale din 2007, actuala reorganizare poate fi calificată drept o încercare de subordonare totală a Primăriei şi a subdiviziunilor Consiliului municipal Chişinău (CMC) intereselor „familiei” şi răfuială cu funcţionarii neloiali, apreciază analistul.
[Reorganizare nejustificată]
Autorii reorganizării nu aduc argumente în favoarea micşorării numărului de personal şi nici nu justifică din ce considerente o structură cu 741 de funcţionari va fi mai optimă decât una cu 832 funcţionari. Reorganizarea este neargumentată deoarece se referă la numărul total de unităţi disponibilizate pe subdiviziuni fără a se referi la funcţiile concrete şi motivele reducerii anume a acestor funcţii. Totodată experienţa oraşelor din ţările vecine demonstrează că atât gradul de autonomie financiară, cât şi numărul de funcţionari pe cap de locuitor este mult superior decât in capitala moldavă.
[Reorganizare inoportună]
În prezent în cadrul a două Comisii speciale Parlamentare se elaborează un set de proiecte de legi cu privire la modificarea cadrului normativ în vigoare în domeniul administraţiei publice locale şi gestionării finanţelor publice locale. Modificările preconizate sunt monitorizate de Comisia Europeană, necesită schimbări esenţiale a legislaţiei în vigoare şi, după desfăşurarea alegerilor locale generale în primăvara anului 2007, fără îndoială, vor atrage după sine revederea obligatorie a structurii organizatorice şi aducerea ei în conformitate cu noile prevederi legale. De aceea reorganizarea structurii şi modificarea statelor de personal este inoportună acum, în prag de alegeri locale, consideră Mihai Roşcovan.
Reducere de personal la costuri mai mari
Calculele efectuate de expert sugerează că preconizata reducere de personal necesită cheltuieli suplimentare de 625 mii lei în anul curent. Astfel, fondul de salarizare aprobat în bugetul anului 2006 este de 16,5 milioane lei plus majorările de salariu de aproximativ 9 milioane lei, adoptate de parlament. În cazul efectuării reorganizării fondul anual de salarizare în anul 2006 pentru statele de personal modificate va constitui 24,5 milioane lei. La prima vedere, se vor economisi 929 mii lei. Însă, în conformitate cu prevederile Legii cu privire la serviciul public în cazul lichidării sau reorganizării autorităţii publice ori reducerii statelor de personal, funcţionarii disponibilizaţi primesc o indemnizaţie de concediere egală cu 6 salarii medii lunare dacă vechimea în serviciul public este de cel puţin 2 ani, precum şi o indemnizaţie de şomer egală cu un salariu mediu. Respectarea acestor şi altor prevederi similare va necesita o sumă de 1,5 milioane lei. La aceste cheltuieli se vor adăuga altele pentru modificarea plachetelor, ştampilelor, foilor cu antet, etc. a celor 4 direcţii care îşi vor modifica denumirea sau vor fi reorganizate complet. În calcul nu au fost incluse disconfortul şi frustrarea socială a personalului disponibilizat.
[Reorganizare neproductivă]
Proiectul de reorganizare prin esenţa sa este orientat spre disponibilizări mari dar cu modificări superficiale. Nu se propune o structură modernă şi clară de interacţiune dintre direcţii şi servicii şi nici prevederi de optimizare a structurii de organizare în general. De asemenea, organigrama propusă nu determină clar interacţiunea dintre Consiliul municipal, Primarul general, viceprimari şi direcţii cu definirea fluxurilor comunicaţionale interdepartamentale. Organigrama nu permite stabilirea: (i) tipului de structură organizatorică, (ii) ierarhiilor şi liniilor de autoritate; (iii) nivelurilor ierarhice. În felul acesta, la moment, municipalitatea nu are o organigramă integrată care ar include toate serviciile sale, după modele altor oraşe şi capitale europene. Ca efect, noua organizare nu va conduce la crearea condiţiilor de soluţionare operativă a treburilor publice, conchide Mihai Roşcovan.
El consideră grav şi faptul că proiectul de reorganizare nu conţine prevederi care ar contribui la îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite cetăţeanului. În organigramă nu se regăsesc structuri de tipul Ghişeului Unic sau Centrul de informare care ar facilita comunicarea între cetăţeni şi funcţionari şi ar asigura transparenţa activităţii Primăriei şi serviciilor municipale. În proiect lipsesc de asemenea structurile care ar fi responsabile de atragerea investiţiilor străine gen Direcţia de gestionare a proiectelor. Expertul afirmă, că nu s-a ţinut cont de nenumăratele interpelări de a examina posibilitatea de trecere a unor subdiviziuni la autogestiune, cum ar fi serviciul de reclamă, care, de când comuniştii au preluat capitala, a redus acumulările la buget de 5 ori. Mai mult, în noua structură practic este lichidată direcţia de management şi audit, o subdiviziune absolut obligatorie, subordonată direct primarului general, menită să supravegheze legalitatea şi eficienţa utilizării resurselor financiare publice ale municipiului.
Lacunele în activitatea municipalităţii sunt evidente şi se impune necesitatea de a revedea normele ce reglementează organizarea acesteia. Însă proiectele de reorganizare trebuie să corespundă necesităţilor actuale şi să se desfăşoare în conformitate cu rigorile managementului public. Restructurarea trebuie să se bazeze pe prevederile „Concepţiei Planului Urbanistic Generală al mun. Chişinău” aprobată prin Decizia Consiliului Municipal nr. 9/5 din 06.04.2004 precum şi pe rigorile şi cerinţele managementului administrativ performant, consideră Mihai Roşcovan, analist economic, consilier municipal independent, citat de Info-Prim Neo.