Nivelul de informare a consumatorilor este în creştere, susţin autorităţile din domeniu
https://www.ipn.md/ro/nivelul-de-informare-a-consumatorilor-este-in-crestere-sustin-autoritatile-7966_968827.html
Autorităţile din domeniu susţin că ivelul de informare a consumatorilor este în creştere, transmite Info-Prim Neo. Această apreciere a făcut-o Maria Bîzgu, sefă de direcţie la Serviciul Standardizare şi Metrologie (SSM) în cadrul unei conferinţe naţionale, prilejuită de Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor.
Bîzgu a spus că s-a convins de acest fapt pe parcursul Săptămânii consumatorilor, anunţară de SSM şi care a inclus acţiuni desfăşurate în raioanele republicii cu participarea atît a agenţilor economici, cît şi a consumatorilor.
Dacă acum cinci ani, cînd a fost adoptată Legea privind protecţia consumatorilor pe adresa SSM veneau doar câteva interpelări de la consumatori privind neconformitatea produselor sau a serviciilor procurate, pe parcursul anului trecut au parvenit circa 300 de interpelări. Iar la telefonul încrederii 74-14-64 Serviciul a fost semnalat de peste 2000 persoane. Au început să activeze primele organizaţii obşteşti specializate în protecţia drepturilor consumatorilor şi în prezent în R. Moldova sunt înregistrate 10 asemenea structuri, a precizat Bîzgu.
Denis Starîş, preşedintele Centrului pentru protecţia drepturilor consumatorilor a spus că este foarte important ca acei consumatori, care consideră că le-au fost lezate drepturile, să cunoască unde se pot adresa şi adresarea lor trebuie să fie făcută în formă scrisă.
El a menţionat că jumătate din cele 200 de petiţii, expediate pe adresa Centrului au putut fi soluţionate fără a apela în instanţa de judecată. Mecanismul prevăzut în legislaţie de soluţionare a litigiilor, legate de lezarea drepturilor consumatorilor e funcţional în măsura, în care acest mecanism e cunoscut, înţeles şi aplicat de consumatori, a spus Starîş.
Octavian Calmîc, şeful direcţiei politici comerciale la Ministerul Economiei şi Comerţului a informat despre prevederile Strategiei Naţionale în domeniul Protecţiei Consumatorului pentru perioada 2008-20012, aprobată de guvern, care, potrivit lui, răspunde cerinţelor consumatorilor din Moldova, fiind armonizată şi cu prevederile Strategiei Comisiei Europene privind Politica Consumatorilor. Măsurile de protecţie a drepturilor consumatorilor nu trebuie să ducă la limitarea spiritului de iniţiativă antreprenorial, la înăsprirea neîntemeiată a controalelor şi reglementărilor. Armonizarea intereselor acestor două părţi constituie un factor important pentru dezvoltare, a subliniat Calmîc.
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost declarată de ONU şi se marchează la 15 martie cu începere din 1983. Principalele drepturi ale consumatorilor potrivit Organizaţiei Internaţionale a Uniunilor de Consumatori, care reuneşte 260 de organizaţii din 120 de ţări sunt următoarele: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat, dreptul de a alege servicii şi produse, dreptul la despăgubire, inclusiv morală, dreptul la un mediu înconjurător sănătos şi altele.