Nu se știe, statistic vorbind, ce se întâmplă în Republica Moldova cu întreaga masă de pneuri și uleiuri uzate, la fel și cu autoviculele devenite fier vechi. Cert este că că sunt o sursă de poluare cu multiple riscuri pentru mediu și sănătatea oamenilor. Este constatarea participanților la conferința de presă de la Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului (MADRM), care în parteneriat cu Unitatea de Implementare a Proiectelor de Mediu (UIPM) este în curs de implementare a unui Program de grant în valoare de 200 de mii de euro destinat gestionării acestor deșeuri.
Ghenadie Iurco, secretar de stat la MADRM și Dorin Andros, manager de proiect la UIMP au relatat că proiectele, care vor fi colectate până în data de 20 august vor ținti cooperarea între administrațiile publice locale și agenții economici în scopul prevenirii depozitării ilegale a articolelor specifice, promovării piețelor de produse reciclate, dezvoltarea infrastructurii regionale de eliminare a deșeurilor menajere solide, în conformitate cu practicile statelor membre ale UE etc. Este important să crească gradul de conștientizare a populației și a sectorului generator de deșeuri, privind importanța gestionării acestor fluxuri de deșeuri, dar și a riscurilor asociate privind utilizarea inadecvată a acestora, pe fundalul capacităților existente de colectare și reciclare.
Implicit, proiectele vor promova inovațiile tehnologice pe segmentul gestionării deșeurilor, vor contribui la dezvoltarea sistemelor de colectare şi/sau tratare a fluxurilor de deșeuri specifice, precum și va contribui la lansarea unor proiecte, menite să sporească condiția mediului ambiant și calitatea vieții umane, inclusiv, să crească competitivitatea pieței locale privind managementul specific al unor fluxuri de deșeuri.
De lucru e mult: anual se aduc de peste hotare în medie circa 30 de mii de mașini. Astfel, în anul 2020 în țară erau înregistrate 960 de mii de autovehicule, dintre care 68 la sută cu o vârstă mai mare de 10 ani. Întregul „garaj” generează anual circa 7 560 tone de ulei uzat, care în cel mai bun caz sunt arse în sobe, poluând mediul. Incertă e și calea unui milion de pneuri importat anual în țara noastră.