logo

Natalia Bzovaia: În acești ani am sărbătorit Ziua Independenței doar oficial și fără suflet


https://www.ipn.md/ro/natalia-bzovaia-in-acesti-ani-am-sarbatorit-ziua-independentei-7967_1075723.html

În ajunul celei de-a 29-a aniversări a Independenței Republicii Moldova, IPN adună gândurile celor care au ceva de spus despre acești ani, despre țară, despre societate. Gândurile profesoarei Liceului Teoretic Waldorf din Chișinău, Natalia Bzovaia la 29 de ani de Independență:

Natalia Bzovaia spune că avea 11 ani când s-a proclamat independența. Adulții din jurul ei au reacționat diferit la acest eveniment. Cineva cu bucurie, cineva cu frică alții, cu o ură neexplicabilă. „În acești 29 de ani, la acest capitol, nu s-a schimbat nimic. Societatea noastră e la fel de dezmembrată ca și cu mulți ani în urmă. Noi în continuare nu ne știm limba, istoria, renaștem tradițiile și cultura națională doar dacă e la modă și există cerere pe piață. În secțiile de votare alegem buletinele în limba de stat și votăm politicienii pro ruși în speranța reanimării statului unde era cea mai ieftină și gustoasă înghețată”, a spus învățătoarea.

Paradoxal, observă Natalia Bzovaia, dar cei care au luptat, după 1991 încoace, pentru independența, suveranitatea și democrația statului Republica Moldova, negând propria istorie, cultură, limbă, din frica reunirii cu România, n-au făcut nimic altceva că să dezbine poporul, să șteargă identitatea recâștigată odinioară și „să ne împingă în brațele fratelui mai mare folosindu-se de memoria noastră colectivă de vasal”. Aceleași persoane au speriat oamenii cu întoarcerea polițailor români, uitând cu desăvârșire de deportări, dictatură, cortina de fier a URSS.

„În toți acești ani noi am stagnat, nu ne-am consolidat ca națiune, în toți acești ani am sărbătorit Ziua Independenței involuntar, doar la nivel oficial și fără suflet. Anul acesta, în condițiile pandemiei, riscăm ca această sărbătoare să treacă în genere neobservată în așteptarea unui nou an școlar”, a adăugat Natalia Bzovaia.

Ziua Independenței pe timp de pandemie nu e cea mai mare provocare pentru societatea moldovenească, spune ea. Oamenii au învățat deja să sărbătorească pe ZOOM, să cânte pe YouTube și să posteze tricolorul pe Facebook. Dar, o vor vedeaa doar cei care deja intră în această categorie calculată minuțios de algoritmele Google Ads.

Învățătoarea este mulțumită că în acești ani grei de tranziție a avut parte de profesori buni, prieteni devotați și un mediu în care a putut să se dezvolte, în ciuda obstacolelor, problemelor financiare, birocrației și corupției. Indiferent de situație, a avut mai mulți oameni minunați care i-au sărit în ajutor, decât cei care au vrut să o pedepsească pentru felul său de a fi, gândi și a acționa.

„Asta îmi dă putere și speranță că pot schimba lucrurile aici, în țară, că am pentru cine și pentru ce. Sper că acum când avem acces la informație, suntem mai liberi decât cei din Federația Rusă și Republica Belarus. Noi, care avem dreptul la alegere, ne vom detașa de traumele trecutului și vom merge înainte cu capul limpede și noi viziuni”.

Natalia Bzovaia a adăugat că, acum, când pandemia arată cât de imatură și vulnerabilă e Republica Moldova ca stat și cât de răbdător și puternic este poporul acesteia, nu crede că vor mai fi aleși „politicieni limitați, care se gândesc la propriul buzunar”. Vor fi aleși politicieni tineri, școliți, care au abilități, competențe, o gândire practică și cel mai important – o altfel de mentalitate, așa ca, în sfârșit, o să fie dați uitării politicienii care sperie oamenii cu fantomele din trecut.

Natalia Bzovaia s-a născut în Chișinău, la 29 ianuarie 1980. Este învățătoare, cu  grad didactic I, la Liceul Teoretic Waldorf din Chișinău. Este absolventă a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, la specialitatea Psihopedagogie specială, și a Universității de Stat din Tiraspol, specialitatea Pedagogia și metodologia învățământului primar. Este Business Trainer for Kids în cadrul Prospera Education Hub și în cadrul programului Junior Achievement Moldova și fondatoarea Inițiativei Pedagogi Solidari. A urmat Cursul de Formare în pedagogia Waldorf în cadrul Asociației Waldorf  România în parteneriat cu IAO (Internationale Assoziation fur Waldorfpadagogik) Germania.