logo

Municipiul Chişinău riscă să rămână cu foarte puţine microbuze. Analiză Info-Prim Neo


https://www.ipn.md/ro/municipiul-chisinau-risca-sa-ramana-cu-foarte-putine-microbuze-analiza-7967_965522.html

Municipiul Chişinău riscă să rămână până la sfârşitul anului doar cu vreo 700 de microbuze, pentru că proprietarii nu se grăbesc să cumpere maşini noi în locul celor reutilate, a declarat pentru Info-Prim Neo, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi, Ion Mămăligă. Asta înseamnă că de la începutul anului viitor, în Chişinău va mai rămâne doar aproape o treime din numărul maxi-taxiurilor care circulau anterior pe arterele capitalei, după ce, în a doua jumătate a anului curent, se prevede excluderea totală din circuit a transportului reutilat. Deja la 1 iulie, în capitală circulau doar 1250 de microbuze, cu cca 750 mai puţine faţă de situaţia de la sfârşitul anului trecut. [Toamna se vor număra microbuzele] Deoarece în lunile de vară numărul călătorilor se micşorează simţitor, călătorii nu resimt reducerea numărului microbuzelor, însă de la 1 septembrie, lipsa acestora va fi sesizată simţitor, iar de la 1 ianuarie 2008 – situaţia din transportul public ar putea fi catastrofală, prognozează Mămăligă. La 1 ianuarie 2007 au fost excluse din circulaţie microbuzele reutilate cu anul fabricaţiei 1991, la 1 mai – cele din 1992, iar la 1 iulie – din 1994. Din 200 de maşini cu anul de fabricaţie 1993 doar 10% au fost înlocuite cu maşini noi, iar pentru fiecare al patrulea microbuz proprietarii au solicitat amânarea schimbului. Mămăligă susţine că autorităţile ar fi dispuse să amâne până la revizia din toamnă termenul de scoatere din circulaţie a microbuzelor produse în 1993. Potrivit prevederilor Guvernului, la 1 august vor fi scoase din circulaţie încă cca 60 de microbuzele nereutilate cu anul de fabricaţie 1991 din cauza depăşirii perioadei de exploatare de 15 ani, prevăzut în deciziile administraţiei locale. Potrivit lui Mămăligă, hotărârea Guvernului care recomanda stabilirea restricţiei de 15 ani a nimerit recent sub Ghilotina I, iată de ce şi administraţia locală ar trebui să–şi revizuiască actele, pentru că nicăieri în lume autorităţile locale nu impun restricţii la exploatarea transportului public dacă acesta corespunde cerinţelor tehnice. Administraţia locală anterioară, însă, susţinea că are dreptul să impună interdicţii, considerând că astfel menţine parcul de microbuze în stare bună. [Fără garanţii pentru investiţiile în transport] Proprietarii de microbuze reutilate nu se grăbesc să le schimbe cu maşini noi, deoarece nu au nicio garanţie din partea statului că situaţia din transport nu se va modifica şi pe viitor de la o zi la alta. Totodată, microbuzele s-au scumpit foarte mult în ultimul timp, ajungând să coste în prezent aproape dublu faţă de acum un an. Actualmente, microbuzele de pasageri nereutilate la mâna a doua ajung să coste până la 22 mii euro. Din această cauză, până în prezent, proprietarii de microbuze din Chişinău au înlocuit doar 10-15% din microbuze. Cu atât mai mult, nu au apărut pe rutele din capitală maşini noi, care ajung până la 100 mii de euro. În plus, susţine Ion Mămăligă, a devenit extrem de dificilă procedura de înmatriculare a microbuzelor, existând suspiciunea că această situaţie ar fi creată artificial chiar de autorităţi, din interesul de a-i face pe oameni „să le treacă pofta de a mai aduce maşini”. Practica actuală arată că procedura de înmatriculare a microbuzelor durează 2-6 luni, în timp ce proprietarii de autoturisme reuşesc să-şi înregistreze maşina chiar şi în câteva ore. „Toate mişcările autorităţilor centrale denotă interesul de a-i scoate de pe piaţă pe cei care deţin în prezent rute de microbuz”, susţine sursa citată. Deşi până în prezent, în transportul cu maxi-taxi nu au intrat noi proprietari, Ion Mămăligă consideră că aceştia aşteaptă timpul oportun când actualii transportatori vor fi obligaţi să renunţe la licenţe, iar autorităţile locale, în cazul unui gol pe piaţă, vor fi obligate să caute noi transportatori. Deja în municipiu a fost constatată dispariţia rutelor de microbuz 128 şi 183, ruta 193 şi 152 sunt pe cale de dispariţie, situaţie similară pentru mai multe rute din Chişinău. Deşi dezvoltarea transportului în municipiul Chişinău implică apariţia noilor actori pe piaţă, Ion Mămăligă consideră că autorităţile ar trebui să joace corect, transparent, cu stabilirea reală a costului la serviciilor aferente etc. Acest fapt ar genera încrederea transportatorilor care şi-ar asuma anumite riscuri de a găsi bani şi de a-i investi pentru noi unităţi de transport. În a doua jumătate a anului trecut şi în primele luni ale anului curent, microbusiştii din Chişinău şi din republică au organizat nenumărate acţiuni de protest împotriva intenţiei autorităţilor de a exclude din circulaţia transportului public maxi-taxiurile reutilate. Autorităţile însă nu s-au lăsat înduplecate, susţinând că parcul de autobuze şi troleibuze a fost reînnoit în ultimii ani, iar eliminarea microbuzelor reutilate nu va crea inconveniente călătorilor.