logo

Municipiul Chișinău – împotriva studiilor online. Viceprimar: învățământul trebuie să aibă loc în sălile de clasă


https://www.ipn.md/ro/municipiul-chisinau-impotriva-studiilor-online-viceprimar-invatamantul-trebuie-s-8004_1091741.html

Municipalitatea nu vede cu ochi buni propunerea Guvernului de a trece la învățământul online în eventualitatea în care vor fi reduse sau sistate livrările de gaze naturale din Rusia. Viceprimarul Angela Cutasevici a menționat că Primăria Chișinău investește în eficiența energetică a instituțiilor de învățământ, iar revenirea la studiile online nu este oportună.

Declarațiile au fost făcute în cadrul dezbaterii publice  „Noul an școlar în Chișinău – cum s-au pregătit autoritățile locale pentru începerea cursurilor, ce s-a făcut și ce mai e de făcut în școlile și grădinițele din municipiu”, care a avut loc la Agenția de presă IPN.

Potrivit planului de contingență propus de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, în cazul reducerii livrărilor de gaze naturale de către Gazprom cu 30% sau 50%, în vederea reducerii consumului de gaze naturale, instituțiile de învățământ ar putea activa în regim online 10 zile pe lună. Viceprimarul municipiului Chișinău spune că ideea nu este binevenită, întrucât managerii instituțiilor oricum vor încălzi spațiile.

„Scopul nostru este eficientizarea energetică. Directorii instituțiilor vor ajusta spațiile. De exemplu, vor fi schimbate becurile și înlocuite cu alte becuri mai econome. Vor fi verificate geamurile și, dacă va fi nevoie, vom interveni de urgență pentru a le schimba. Dar cu referire la trecerea la învățământul online 10 zile pe lună, nu știu dacă va avea un impact economic foarte mare, întrucât copiii oricum se vor afla în anumite spații care trebuie încălzite, iar viața și sănătatea lor trebuie să fie prioritară” , a spus Angela Cutasevici.

Viceprimarul spune că lecțiile online pot avea un impact negativ asupra sănătății emoționale a copiilor, iar din acest motiv școala online nu este o soluție. „Chiar dacă noi am sprijinit familiile cu biblioteca digitală, cu lecții online, totuși aspectele ce vizează impactul emoțional încă nu pot fi cuantificate. Nu este exclus ca pe viitor să înregistrăm efecte nefaste asupra sănătății psihice a copiilor. De aceea, trebuie să facem tot posibilul ca să menținem școlile deschise și să fie identificate măsuri de eficientizare energetică, de conservare a energiei, ca procesul de învățământ să aibă loc în sălile de clasă, cu prezența fizică” , a mai spus viceprimarul.

Potrivit Angelei Cutaseci, grație partenerilor de dezvoltare, municipalitatea deja a demarat procesele de eficientizare energetică a instituțiilor de învățământ. Fiind vorba despre izolarea exterioară a clădirilor, instalarea sistemelor de ventilație mecanică cu recuperarea căldurii, instalarea rețelei de iluminat interior pe bază de LED-uri, instalarea sistemelor fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, instalarea de sisteme termice solare pentru producerea apei calde și sisteme de contorizare inteligentă.

„Au fost deja instituții reparate prin intermediul proiectului BERD/BEI de eficiență energetică. E vorba de 18 instituții educaționale care au trecut integral prin tot procesul de eficiență. Dar până vom ajunge la etapa de selectare a altor instituții, mergem pe formula ajustărilor interne ale clădirilor, acolo unde este posibil. Mai avem 47 instituții beneficiare ale lui proiect de măsurare a eficienței energetice cu suportul PNUD, unde are loc contorizarea automată la distanță, astfel fiindu-ne furnizate datele de impact economico-financiar. Deci noi suntem conștienți de necesitatea de a ne adapta unor potențiale riscuri, în același timp procesul educațional trebuie să aibă loc cu prezența fizică”, a insistat Angela Cutasevici.