Permisul de conducere ar putea fi eliberat viitorilor şoferi chiar de la vârsta de 16,5 ani, iar numărul de ore teoretice pentru instruire ar putea fi redus. Cu aceste propuneri, dar şi altele vine Ministerul Tehnologiilor Informaţiei şi Comunicaţiilor în contextul reformării domeniului instruirii şi examinării conducătorilor auto, transmite IPN.
Ministrul Vasile Botnari a declarat la o conferinţă de presă, că şoferii care vor obţine permisul având vârsta cuprinsă între 16,5 şi 18 ani, vor fi obligaţi să circule asistaţi de o persoană care are cel puţin 25 de ani şi care deţine o experienţă de şofat de cel puţin cinci ani. Potrivit ministrului, prin micşorarea plafonului de vârstă a viitorilor şoferi, autorităţile vor să le ofere conducătorilor posibilitatea de a acumula cât mai multă experienţă în trafic, implementând sistemul de conducere auto asistată.
Totodată, şoferii începători care vor fi asistaţi la conducere vor avea anumite restricţii în trafic. „Viteza maximă de parcurgere urmează să fie de 70 de km/oră, toleranţa zero la alcool în timpul conducerii, interzicerea prezenţei pasagerilor în autovehicul, cu excepţia persoanei care asistă conducerea autovehiculului”, a spus Vasile Botnari.
În opinia ministrului programul de instruire în cadrul unei şcoli auto trebuie să fie compact. Potrivit propunerilor MTIC, numărul orelor teoretice urmează a fi redus de la 144 până la 30, conform standardelor europene. Totodată, numărul orelor practice va rămâne acelaşi – 40.
Vasile Botnari afirmă că cea mai mare problemă la examinarea conducătorilor auto o reprezintă corupţia. Din aceste considerente autorităţile îşi propun crearea mai multor poligoane automatizate de susţinere a examinării practice. Vasile Botnari consideră că aceste poligoane vor exclude complet factorul uman din procesul de examinare şi vor permite evaluarea obiectivă a capacităţilor reale ale candidaţilor. De asemenea, este propusă şi dotarea vehiculelor de examinare cu camere video şi transmisiunea online a examinării.
Ministrul Vasile Botnari a spus că dacă măsurile vor fi implementate, acestea nu vor genera costuri mai mari pentru a studia la şcolile auto, dimpotrivă – ar putea să le reducă, întrucât vor fi mai puţine ore teoretice. Propunerile urmează a fi supuse dezbaterilor publice în următoarele 30 de zile, iar ulterior vor fi elaborate modificările la actele legislative şi normative.