logo

Moldova este o istorie de succes la capitolul înscrierii copiilor la grădiniţă, UNICEF


https://www.ipn.md/ro/moldova-este-o-istorie-de-succes-la-capitolul-inscrierii-copiilor-7967_1009202.html

Republica Moldova este o istorie de succes în plan global şi regional la capitolul înscrierii copiilor de 3-6 ani în programele de educaţie timpurie. Ţara a atins proporţia de 82%. În pofida succesului la nivel de acces şi calitate la educaţie timpurie, mai sunt foarte mulţi copii cu dizabilităţi, de origină romă şi alte categorii de copii defavorizaţi, care nu beneficiază de educaţie timpurie.

Larisa Vârtosu, coordonator de programe de dezvoltare timpurie la UNICEF, a menţionat, în cadrul unei conferinţe de presă la IPN, că pentru a asigura accesul la educaţie timpurie UNICEF a deschis 60 de centre comunitare în 60 de localităţi din ţară în care nu există grădiniţă şi astfel a oferit acces la educaţie pentru circa 3 mii de copii. Centrele comunitare au fost deschise cu ajutorul comunităţii şi părinţilor care au contribuit cu bani şi ore de muncă, iar acest lucru este un model de parteneriat social de succes, care merită să fie preluat şi de alte localităţi unde nu există grădiniţe.
Larisa Vârtosu a mai spus că UNICEF şi Ministerul Educaţiei pilotează un proiect destinat părinţilor cu copii până la 3 ani. Proiectul va permite la nivel naţional copiilor sub 3 ani să beneficieze de îngrijire şi studii, iar mamelor posibilitatea să se angajeze în câmpul muncii. Totodată, UNICEF, Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii lucrează la revizuirea normelor sanitare din grădiniţe, deoarece nu corespund standardelor actuale.

Pe parcursul ultimelor 6 ani în Republica Moldova au fost elaborate mai multe politici centrate pe copil şi deja sunt rezultate pozitive. Educatorii pun accentul pe mediul de învăţare şi principalul obiect de studiu este copilul. Coordonatorul UNICEF spune că este sesizabilă o schimbare de mentalitate la educatori, care folosesc metodologii diverse de educare a gândirii critice la copii, în baza necesităţilor individuale ale acestora. Efortul comun al societăţii trebuie să fie axat pe accesul universal la educaţie timpurie şi acest lucru devine posibil în baza colaborării la nivel de comunitate şi părinţi.

Conform unui studiu UNICEF, 157 de sate din Republica Moldova nu au încă grădiniţă.