Parteneriatul cu SUA este unul strategic din punctul de vedere al investiţiilor, dar şi al modului de a administra afacerile, a declarat, joi, premierul în exerciţiu, Vlad Filat, în deschiderea unui seminar dedicat oportunităţilor de afaceri oferite de guvernul american. Potrivit lui Vlad Filat, în acest moment Moldova are două priorităţi în raport cu SUA: crearea condiţiilor adecvate pentru investiţiile americane şi penetrarea pieţei americane, care are o mare capacitate de cumpărare, cu produse de calitate şi competitive ca preţ, transmite IPN.
Premierul în exerciţiu a subliniat că stabilirea unor relaţii de comerţ şi investiţionale a devenit mult mai facilă din momentul anulării pentru Moldova a amendamentului Jackson-Vanik pentru limitarea comerţului cu ţările blocului socialist.
Guvernul SUA oferă o serie de programe de finanţare şi asistenţă care se referă la businessul mic şi mijlociu din Moldova. Succesul unor astfel de companii constă în elaborarea unui plan pe termen lung, a declarat William Moser, ambasadorul SUA în Moldova. Diplomatul a mai spus că SUA şi Republica Moldova nu au în vigoare un tratat de evitare a dublei impozitări. Ţările post-socialiste care au mers pe această cale au avut de trecut printr-un proces de câţiva ani. Liberalizarea comerţului ar fi un pas important în relaţiile economice. „Mi-aş dori să pot cumpăra un vin de calitate moldovenesc în America”, a declarat ambasadorul.
Preşedinte Camerei Americane de Comerţ în Moldova, Cristina Harea, a subliniat că în acest moment majoritatea companiilor americane nu investesc direct în Republica Moldova, preferând utilizarea unor jurisdicţii europene pentru efectuarea afacerilor. „Oamenii de afaceri sunt pragmatici. Ei aleg să efectueze afacerile în acele jurisdicţii care le oferă cea mai mare protecţie juridică şi cel mai flexibil regim impozitare”, a declarat Cristina Harea.
Anul 2012 arată o creştere a schimbului economic dintre Republica Moldova şi Statele Unite. Domeniile în care americanii investesc sunt agricultura, industria uşoară, industria vinului şi telecomunicaţiile.
Seminarul „Afaceri cu Statele Unite” a fost organizat de către Camera de Comerţ Americană. Invitaţii seminarului au fost reprezentanţii ambasadelor SUA în Moldova şi România şi oameni de afaceri din ţară şi de peste hotare.