logo

Moldova 1, NIT, N4 şi Eu TV, îndârjite în persiflarea legislaţiei


https://www.ipn.md/ro/moldova-1-nit-n4-si-eu-tv-indarjite-in-persiflarea-7965_974813.html

Posturile de televiziune Moldova 1, NIT, N4 şi Eu TV, contrar prevederilor legale şi normelor profesionale, continuă să manifeste atitudine părtinitoare faţă de actorii politici, fapt ce afectează în continuare pluralismul de opinii şi echilibrul politico-social, „atât de necesare reflectării campaniei electorale”. Concluzia reiese din datele monitorizării prezenţei actorilor politici în programele a 7 posturi TV din 9 monitorizate (+ Prime şi 2 Plus care nu se implică în campania electorală) de un grup de ONG-uri sub egida Asociaţiei Presei Electronice (APEL), în perioada 4 – 17 martie 2009. APEL a prezentat la agenţia Info-Prim Neo, luni, 30 martie, rezultatele celui de-al treilea raport de monitorizare a televiziunilor în campania electorală. Staţiile TV susmenţionate continuă să ignore prevederile legale (Cod audiovizual, art. 7 - n.r.) ce vizează modul de oglindire a campaniei electorale în ediţiile de ştiri, iar Eu TV şi N4 – şi în emisiunile difuzate. Totodată rezultatele monitorizării arată că Pro TV, TV7 şi TVC 21 practică un jurnalism apropiat de rigorile deontologice. Săptămâna trecută Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) a sancţionat toate cele 7 staţii prin avertizare pentru nerespectarea pluralismului socio-politic. Solicitat de Info-Prim Neo să aprecieze decizia CCA, expertul APEL şi coordonatorul acestui proiect, Vasile State, a spus: „La N4, NIT, Moldova 1 partidul de guvernământ are o vizibilitate net superioară faţă de alţi actori, în timp ce Pro TV, TV 7 şi TVC 21 demonstrează în acest sens indicatori comparabili, ştiut fiind că nu este posibil să asiguri un echilibru perfect”. „Dacă CCA a sancţionat aceste posturi pentru neasigurarea pluralismului politic, mi se pare că trebuia să ţină cont de gravitatea încălcărilor atunci când se aplică anumite pedepse”, a spus expertul în radiodifuziune. În comparaţie cu perioada precedentă de monitorizare s-a mărit numărul de apariţii în ştiri în context pozitiv a următoarelor partide politice: PCRM, PSD, PDM, PLDM şi PPCD şi s-a redus prezenţa PL, AMN, UCM şi MAE. În perioada monitorizată a sporit numărul de apariţii în ştiri în context negativ a următoarelor partide politice: PLDM, UCM şi PDM şi a scăzut cel cu prezenţa PL, AMN, PCRM, PSD şi PPCD. La aceste 7 posturi tv, cel mai mare volum de publicitate au plasat până la 17 martie 2009 patru concurenţi electorali: PLDM, PCRM, AMN şi PSD. Monitorii semnalează difuzarea în această perioadă a unor spoturi publicitare neidentificate. Acestea au început a fi difuzate iniţial la două posturi (N4 şi NIT) în data de 10 martie, iar ulterior şi la alte canale. Proiectul „Monitorizarea prezenţei actorilor politici/electorali la principalele canale de televiziune în perioada preelectorală, electorală şi postelectorală a alegerilor parlamentare 2009” este finanţat de către Delegaţia Comisiei Europene în Republica Moldova în cadrul Instrumentului European pentru Democraţie şi Drepturile Omului, cofinanţat de Fundaţia Soros-Moldova şi se desfăşoară în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009. Raportul de monitorizare va fi accesibil în variantă electronică pe pagina web a APEL (www.apel.md).