logo

Modificarea unui articol din lege ar proteja copiii de influența produselor din tutun, PAS


https://www.ipn.md/ro/modificarea-unui-articol-din-lege-ar-proteja-copiii-de-influenta-7967_1032456.html

Modificarea unui singur articol din lege ar proteja mai mult copiii şi tinerii de influenţa produselor din tutun. Legea care interzice afişarea în vitrine a produselor din tutun va intra în vigoare în Moldova abia în anul 2020, iar această amânare a fost făcută de legislatori sub presiunea producătorilor de ţigări, consideră Ghenadie Ţurcanu, coordonator de programe la Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate (PAS). Într-o conferință de presă la IPN, expertul a spus că, dacă legea ar fi modificată şi ar intra în vigoare mai repede, ar ușura munca inspectorilor, s-ar economisi resurse umane şi administrative, iar copiii ar fi protejaţi de publicitatea la produsele de tutun.

Convenţia-cadru privind controlul tutunului, la care Moldova este parte, interzice publicitatea, promovarea și sponsorizarea evenimentelor de către companiile producătoare de tutun, inclusiv „accesul produselor din tutun în vitrinele unităţilor comerciale”. Ghenadie Ţurcanu spune că în acest moment legislaţia moldovenească nu corespunde Convenţiei la care a aderat.

Un alt exemplu prin care statul a promovat politici care să vină în detrimentul legislației privind controlul tutunului a fost moratoriul la controalele de stat. Cât a durat moratoriul, Serviciul de Supraveghere de Stat a Sănătăţii Publice nu a monitorizat dacă agenţii economici au afişat panoul care interzice comercializarea de ţigări minorilor şi informează despre amenda pentru cei care încalcă legislaţia.

Un studiu privind comercializarea produselor din tutun în unităţile comerciale din perimetrul şcolilor primare şi gimnaziale din municipiile Chişinău şi Bălţi, cu date colectate în iulie 2016, arată că ţigările se comercializează în 60% din unităţile comerciale amplasate în raza de 250 de metri de la instituţiile de învăţământ. În perioada colectării datelor, în 14% din localuri au fost identificate materiale publicitare pentru produse de tutun: brichete cu inscripţia mărcii, care sunt interzise prin legislaţie. Studiul a fost condus de Institutul pentru Controlul Global al Tutunului din cadrul Facultăţii de sănătate publică Bloomberg, datele fiind colectate de Asociaţia Studenţilor şi Rezidenţilor în Medicină.