Începând cu 1 ianuarie 2014, indemnizaţia pentru concediul de maternitate va fi stabilită exclusiv prin intermediul caselor teritoriale de asigurări sociale. Pentru concediile de maternitate care au început până la 31 decembrie 2013, indemnizaţiile se vor stabili, ca şi mai înainte, de către administraţia de la locul de lucru de bază al femeii, transmite IPN.
Potrivit informaţiilor Casei Naţionale de Asigurări Sociale (CNAS), după primirea certificatului de concediu medical pentru graviditate femeile trebuie să-l prezinte angajatorului pentru ca acesta să înscrie pe verso datele ce ţin de locul de muncă, funcţie şi durata stagiului de cotizare. Datele indicate trebuie să fie confirmate prin ştampila instituţiei. După efectuarea înscrierilor respective, certificatul de concediu medical trebuie să fie depus la Casa Teritorială de Asigurări Sociale, în raza căreia îşi are reşedinţa sau domiciliului solicitanta, unde se va prezenta şi buletinul de identitate.
Prin prezentarea certificatului de concediu medical pentru graviditate la locul de muncă, angajatorul va cunoaşte perioada în care femeia respectivă va lipsi de la lucru. În cazul în care concediul medical va începe în trimestrul de gestiune, angajatorul trebuie să elibereze declaraţia persoanei asigurate de tipul REV-5, pentru a stabili prestaţiile de asigurări sociale pentru trimestrul în curs. Certificatul de concediu medical pentru graviditate împreună cu declaraţia persoanei asigurate de tipul REV-5 pentru stabilirea prestaţiilor de asigurări sociale vor fi prezentate la Casa Teritorială de Asigurări Sociale.
Dacă indemnizaţia va fi solicitată la locul de muncă al soţului în certificatul de concediu medical se vor înscrie datele soţului asigurat, iar declaraţia persoanei asigurate de tipul REV-5, se va elibera pe numele soţului. Certificatul de concediu, împreună cu declaraţia, se pot prezenta la Casa Teritorială de Asigurări Sociale în oricare zi din perioada concediului de până la naştere. Femeile din localităţile rurale vor putea depune cererea de stabilire a indemnizaţiei la Casa Teritorială de Asigurări Sociale din centrul raional.
CNAS menţionează că, în cazul în care familia nu va solicitata indemnizaţia de maternitate până la naşterea copilului, atunci aceasta va putea fi solicitată odată cu depunerea cererii pentru primirea indemnizaţiei unice în legătură cu naşterea copilului. Solicitarea pentru primirea indemnizaţiei de maternitate poate fi depusă la Casa Teritorială de Asigurări Sociale şi când persoana solicită indemnizaţia lunară pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani sau până la vârsta de un an şi jumătate în cazul persoanelor neasigurate.
Pentru a stabili indemnizaţia, Casa Teritorială va accesa Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale, unde se conţin toate datele despre salariul beneficiarului şi va prelua informaţiile pentru a stabili indemnizaţia respectivă. După stabilirea indemnizaţiei, plata se va efectua de către CNAS, din contul contribuţiilor şi se va transfera pe contul personal al solicitantului.