logo

Mituri şi adevăruri despre Acordul de Asociere: beneficii pentru cetăţeni


https://www.ipn.md/ro/mituri-si-adevaruri-despre-acordul-de-asociere-beneficii-pentru-cetateni-7978_1014254.html

După semnarea Acordului de Asociere cu UE, Republica Moldova îşi va pierde suveranitatea”, „Acordul de Asociere va afecta relaţiile bilaterale ale Republicii Moldova cu Federaţia Rusă”, „Preţurile de consum vor creşte după instituirea regimului de comerţ liber cu UE”. Acestea sunt doar câteva din cele mai vehiculate ipoteze în contextul semnării Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Sunt teze adevărate sau doar mituri? IPN a încercat să afle răspunsul contactând experţi independenţi şi oficiali în domeniile abordate.
---


„Doar agenţii economici vor beneficia de pe urma Acordului de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător, nu şi poporul moldovenesc”

Expertul IDIS „Viitorul” Tatiana Lariuşin susţine că este un mit, pentru că orice economie reprezintă legătura dintre stat, mediul de afaceri şi cetăţeni. Nu există economie în care să nu participe populaţia şi nu există creştere economică sigură dacă societatea întâmpină dificultăţi economice.

Practica demonstrează că toate statele lumii, fără excepţie, care şi-au asumat responsabilitatea de a implementa standarde noi de funcţionare a economiei, aşa cum va face şi Republica Moldova, au suportat la etapa iniţială un anumit şoc, care fără îndoială a vizat nu doar mediul de afaceri şi statul, dar şi cetăţenii. Sarcina este ca acest şoc să fie de scurtă durată. „Statele care au trecut la parametri noi de funcţionare a economiei naţionale, în contextul procesului de integrare în Uniunea Europeană, au avut de câştigat din acest proces”, a subliniat expertul.

Tatiana Lariuşin a adus exemplul Slovaciei, care acum 20 de ani avea PIB-ul pe cap de locuitor la fel ca şi cel al Ucrainei (de notat, Slovacia are o populaţie de 20 de ori mai mică comparativ cu Ucraina). Azi însă, după ce Slovacia a devenit membru al UE (în anul 2004), are PIB-ul pe cap de locuitor de 7,8 ori mai mare decât cel al Ucrainei. Expertul economic precizează că acest lucru a fost posibil datorită investiţiilor, a pieţelor de desfacere, modernizării instituţiilor statului dar şi datorită modificării paradigmei de dezvoltare a economiei.

Nicio guvernare care iniţiază asemenea reforme, cum ar fi aplicarea standardelor Acordului de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (parte a Acordului de Asociere cu UE), nu urmăreşte să îngreuneze viaţa cetăţenilor. Dimpotrivă, guvernarea va trebui să depună foarte multe eforturi să explice cetăţenilor ce intenţionează să facă şi care vor fi beneficiile pe care le vor obţine cetăţenii, a subliniat Tatiana Lariuşin. Aceasta a mai spus că transferul la alte standarde de funcţionare a companiilor va impune o politică corporativă absolut nouă şi un grad de responsabilitate socială sporit.  

Delegaţia Uniunii Europene în Republica Moldova comentează pe pagina sa oficială că, într-adevăr, companiile de export probabil vor deveni imediat beneficiarii Acordului de Asociere. Dar şi cetăţenii vor avea de câştigat, deoarece bunurile importate din UE vor fi mai ieftine. Pe termen mediu şi lung, acordul va spori investiţiile şi va duce la înfiinţarea noilor companii şi modernizarea anumitor sectoare ale economiei, datorită reformelor pentru care Moldova va primi asistenţă din partea UE. Vor fi create noi locuri de muncă datorită unei creşteri estimate de investiţii în Moldova, ceea ce va avea un impact pozitiv şi asupra salariilor. Atât cetăţenii, cât şi agenţii economici vor beneficia de un grad mai mare de transparenţă în procesul decizional şi vor avea posibilitatea de a solicita informaţii din partea autorităţilor moldoveneşti despre orice subiect ce ţine de implementarea acordului.

Alina Marin, IPN