logo

Ministrul Alexandru Tănase a mai depus o sesizare la Curtea Constituţională


https://www.ipn.md/ro/ministrul-alexandru-tanase-a-mai-depus-o-sesizare-la-curtea-constitutionala-7965_982343.html

Ministrul justiţiei, Alexandru Tănase, cere Curţii Constituţionale să-şi revizuiască hotărârea în privinţa legii cu privire deţinerea dublei cetăţenii de către deputaţi. O sesizare în acest sens a fost depusă la Curte, transmite Info-Prim Neo cu referire la un comunicat de presă al Ministerului Justiţiei. Ministrul cere Curţii Constituţionale să revizuiască o hotărâre din 26 mai 2009, în care se interzice deţinerea mandatului de deputat în Parlamentul Republicii Moldova de către persoanele cu dublă cetăţenie. În demersul său, Alexandru Tănase comunică Curţii Constituţionale despre hotărârea Marii Camere a Curţii Europene a Drepturilor Omului în cauza Tănase v. Moldova din 27 aprilie 2010. În urma audierilor publice ce au avut loc la 16 septembrie 2009, Marea Cameră a Curţii a adoptat la 10 martie 2010, cu unanimitate de 17 voturi, o hotărâre prin care a menţinut concluzia Camerei din 18 noiembrie 2008, constatând în mod repetat violarea dreptului la alegeri libere de către Guvernul Republicii Moldova prin adoptarea Legii ce interzicea deţinerea mandatului de deputat în Parlamentul Republicii Moldova persoanelor cu dublă cetăţenie. Pe parcursul procedurii judiciare la CEDO, la 26 mai 2009 Curtea Constituţională din Moldova a pronunţat cu unanimitate o hotărâre prin care a declarat Legea 273 constituţională, pentru că ar urma un scop legitim de apărare a securităţii naţionale şi de consolidare a statalităţii Republicii Moldova, în special în contextul unor mişcări de subminare a acesteia. Contrar concluziilor acesteia, Curtea Europeană a constatat că în afara de scurte referinţe la pretinse mişcări de subminare a statalităţii Republicii Moldova, Curtea Constituţională nu au oferit explicaţii privind necesitatea modificării politicii electorale. În sesizare este menţionat că Curtea a observat că Legea 273 şi alte măsuri ale reformei electorale au avut un efect negativ asupra partidelor de opoziţie şi că toţi deputaţii care au fost afectaţi negativ de această lege din cauza deţinerii celei de-a doua cetăţenie, erau din partidele de opoziţie. Prin urmare obligaţia Guvernului Republicii Moldova de a demonstra că aceste modificări au fost introduse în lege pentru a urmări un scop legitim a devenit mai presantă. „Guvernul însă nu a putut da nici un exemplu al unui deputat cu cetăţenie dublă ce ar fi demonstrat lipsă de loialitate faţă de statul Republica Moldova. Curtea de asemenea nu a fost convinsă că scopul urmărit de această lege a fost anume acel ce asigurare a loialităţii deputaţilor către stat”, se arată în sesizare.