Președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, afirmă că municipalitatea are suficiente resurse în buget pentru a păstra tariful de doi lei pentru călătoria cu troleibuzul și 3 lei pentru cea cu autobuzul și microbuzul. Doar că trebuie să acorde echitabil subvenții tuturor categoriilor de transportatori.
Într-o conferință de presă la IPN, Oleg Alexa a spus că administratorii rutelor de microbuz din Chișinău, care sunt transportatori privați, nu primesc alocări de la Primărie, fiind astfel discriminați în raport cu întreprinderile municipale de transport. Bugetul municipal prevede transferuri de 448 de milioane de lei pentru Parcul Urban de Autobuze (PUA) și Regia Transport Electric Chișinău (RTEC). 381 de milioane sunt subvenții pentru transportarea călătorilor care beneficiază de gratuități, precizează Oleg Alexa.
Președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto a pus la îndoială mai multe date din rapoartele de activitate ale întreprinderilor municipale de transport și corectitudinea aplicării subvențiilor pentru transportarea călătorilor care circulă gratuit. Conform estimărilor transportatorilor privați, PUA poate pretinde la maximum 70 de milioane de lei subvenționare, iar RTEC nu poate justifica nici 100 de milioane. „Dacă toate aceste 381 de milioane rămân ca subvenționare la toate trei categorii, teoretic ar putea ajunge ca microbuzele să transporte pensionarii gratuit, ca și autobuzele”, a remarcat Oleg Alexa.
„Salariul mediu lunar al unui angajat la RTEC este de peste 11 mii de lei. Cu ce șoferii noștri sunt mai răi ca șoferii lor. De ce noi nu putem pune în calculul nostru 11 mii de lei salariu?”, se întreabă președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto.
Acesta a mai spus că, în 2012, municipalitatea și-a propus, în câțiva ani, ca 70% din călători să aibă acces la transport public la maxim 300 de metri de casă, cu interval de 10 minute. Vechimea medie a unităților de transport să fie de opt ani, iar maximă – 12 ani. Toate vehiculele, inclusiv microbuzele, să fie integrate într-un sistem unic de taxare, cu opțiunea biletului unic, valabil pentru toate mijloacele de transport pe parcursul zilei. „Acestea nu s-au îndeplinit. Ba mai mult, avem un regres. Sunt regiuni ale orașului unde nu ajunge transportul public”, a notat reprezentantul patronilor din transport.
„Transportul municipal în continuare va avea ca parte importantă microbuzele. Este imposibil de a realiza aceste scopuri fără microbuze”, a mai spus Oleg Alexa. El a motivat că transportatorii nu investesc în unitățile de transport pentru că „în fiecare an Primăria le spune că va scăpa de ei”.