logo

MET a elaborat proiectul Strategiei cu privire la optimizarea reţelei instituţiilor de învăţământ secundar general


https://www.ipn.md/ro/met-a-elaborat-proiectul-strategiei-cu-privire-la-optimizarea-retelei-institutii-7967_968149.html

Ministerul Educaţiei şi Tineretului a elaborat şi a propus pentru discuţii proiectul Strategiei cu privire la optimizarea reţelei instituţiilor de învăţământ secundar general din R. Moldova pentru anii 2008 – 2015, transmite Info-Prim Neo. Obiectivul general al Strategiei constă în sporirea eficacităţii cheltuielilor publice prin optimizarea reţelei instituţiilor de învăţământ secundar general din R. Moldova. În acest sens, Strategia prevede două direcţii de bază - crearea şcolilor de circumscripţie şi reorganizarea instituţiilor de învăţământ prin schimbarea statutului acestora (şcoală-grădiniţă, şcoală primară, gimnaziu, liceu, şcoală de meserii etc.). Conform estimărilor preventive, în rezultatul implementării Strategiei vor fi reorganizate 332 de instituţii de învăţământ preuniversitar şi vor fi instituite 83 de şcoli de circumscripţie având condiţii mai bune de studii. Cheltuielile estimative optimizate vor constitui circa 28,62 mln lei anual. Economiile obţinute ar putea fi reorientate la majorarea salariilor angajaţilor din învăţământul preuniversitar, la dezvoltarea bazei tehnico-materiale şi didactice a instituţiilor de învăţământ, stimularea performanţelor în educaţie, se arată în textul proiectului strategiei. Potrivit datelor MET, actualmente în R. Moldova reţeaua instituţiilor de învăţământ secundar general este constituită din 1571 de instituţii în care îşi fac studiile 491,5 mii elevi. Comparativ cu anul de studii 2000-2001, contingentul şcolar s-a redus cu 137,8 mii elevi sau cu 22%; în mediul urban – cu 63,6 mii sau 24%, iar în mediul rural – cu 74,2 mii sau 20%. Numărul şcolilor primare s-a redus cu 19 unităţi (16%), al gimnaziilor – cu 6 unităţi (1%), al şcolilor medii – cu 244 unităţi (45%), al şcolilor pentru copii cu deficienţe în dezvoltarea fizică sau intelectuală – cu 3 unităţi (7%). Numărul şcolilor serale a rămas constant. A sporit substanţial numărul liceelor – cu 259 de unităţi (59%). Conform prognozelor, în anul de studii 2014-2015, contingentul de elevi se va reduce cu mai mult de 24% în raport cu anul de studii 2006-2007, fapt ce va condiţiona diminuarea tuturor indicatorilor eficacităţii cheltuielilor publice şi limitarea semnificativă a alocaţiilor pentru asigurarea calităţii în educaţie, se arată în proiectul Strategiei.