logo

Mass-media continuă să facă partizanat politic, atestă CIJ şi API


https://www.ipn.md/ro/mass-media-continua-sa-faca-partizanat-politic-atesta-cij-si-7967_974744.html

Mass-media continuă să facă partizanat politic, este concluzia celui de-al patrulea raport de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală de către 24 de mijloace de informare în masă din R. Moldova. Raportul a fost lansat joi, 26 martie, la agenţia Info-Prim Neo de către Centrul Independent de Jurnalism (CIJ) şi Asociaţia Presei Independente (API), în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009. Cele 24 de instituţii media au fost monitorizate în perioada 12 - 18 martie 2009. „Datele monitorizării confirmă tendinţele înregistrate pe parcursul perioadelor precedente de monitorizare”, a declarat Nadine Gogu, director interimar al CIJ. „Jurnaliştii de la majoritatea mass-media, prin reflectarea diferitelor evenimente, defavorizează sau favorizează anumiţi candidaţi electorali. Concurenţii electorali nu au acces egal la mass-media şi în acest fel este încălcat dreptul publicului de a avea acces la informaţie echidistantă şi imparţială. De asemenea, unii jurnalişti manipulează informaţia, scot din context anumite declaraţii, le interpretează şi distorsionează faptele”, a precizat Nadine Gogu. Directorul executiv al API, Petru Macovei, a spus că „limbajul utilizat de unele instituţii media în această perioadă este exagerat de critic, nu întotdeauna argumentat şi deseori defăimător în adresa concurenţilor electorali pe care nu îi susţin, ceea ce poate eroda încrederea publicului şi influenţa negativ mersul campaniei electorale”. Experţii nu au atestat schimbări majore în modul de reflectare a campaniei electorale de către mass-media audiovizuale supuse monitorizării. „Posturile care făceau partizanat politic în favoarea unuia sau altui partid au continuat să facă acest lucru. Posturile care distorsionau informaţia şi discreditau cu bună ştiinţă unele partide de opoziţie au continuat să o facă. Posturile publice cu acoperire naţională şi-au menţinut politica de asistare a partidului de guvernământ de a se menţine la putere”, a menţionat expertul CIJ, Nicolae Negru. Şi presa scrisă continuă să reflecte campania electorală din două perspective diferite motivate de simpatiile şi antipatiile editorilor. De asemenea, în această perioadă se atestă o micşorare a numărului de ştiri cu subiect electoral şi apariţia tot mai multor articole de opinie, inclusiv scrisori şi apeluri publice. Raportul a fost elaborat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009”, susţinut financiar de către Reprezentanţa în Moldova a Fundaţiei Eurasia, cu resursele Agenţiei Suedeze pentru Cooperare şi Dezvoltare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din R. Moldova care au drept scop să contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente şi democratice ale Parlamentului R. Moldova şi continuă activităţile de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. Coaliţia 2009 întruneşte peste 70 de organizaţii neguvernamentale.