logo

Mass-media a reflectat într-un mod dezechilibrat campania electorală, CALC


https://www.ipn.md/ro/mass-media-a-reflectat-intr-un-mod-dezechilibrat-campania-8008_1077729.html

Per general, presa online din Republica Moldova nu şi-a îndeplinit misiunea de informare a publicului despre programele electorale ale candidaţilor, nu a generat dezbateri cu aceştia pe teme de interes public. Majoritatea a servit ca portavoce a candidaţilor, astfel făcând un deserviciu publicului. Este opinia directorului executiv al Asociației Presei Independente, Petru Macovei, exprimată în cadrul unei conferințe de presă la IPN, organizată de Coaliția Civică pentru Alegeri Libere și Corecte.

Potrivit lui Petru Macovei, majoritatea portalurilor au avut un comportament părtinitor, iar calitatea jurnalismului din presa online din Republica Moldova în această campanie a fost sub orice critică. Petru Macovei susţine că din cele 12 portaluri monitorizate, doar două au reflectat activitatea tuturor candidaţilor la funcţia de preşedinte, în rest s-a atestat o abordare foarte selectivă, prin prisma simpatiilor sau antipatiilor electorale ale patronilor acestor portaluri. „Majoritatea au fost cutii de rezonanţă ale politicienilor, au amplificat de multe ori mesajele sexiste şi discriminatorii care au fost transmise în această campanie. Patru din portalurile monitorizate de noi, cele care aparţin direct sau prin persoane interpuse unor lideri sau reprezentanţi ai Partidului Socialistilor, au avut o campanie concentrată pe defăimarea candidatei PAS, Maia Sandu, prin diferite mesaje absolut părtinitoare, prin difuzarea unor informaţii false şi tendențioase. Practic, jurnaliştii nu şi-au îndeplinit misiunea de a verifica informaţia înainte de a o publica”, a subliniat Petru Macovei.

Nadine Gogu, directoare a Centrului pentru Jurnalism Independent, a spus că în campania electorală pentru turul 2 de scrutin majoritatea mass-media au avut un comportament părtinitor, au reflectat într-un mod dezechilibrat concurenţii electorali. „Din cele 10 posturi de televiziune pe care le-a monitorizat Centrul în cadrul Coaliţiei, doar două i-au prezentat în mod relativ echilibrat şi neutru pe ambii candidaţii la preşedinţie. Trei posturi de televiziune au continuat să trateze diferenţiat candidaţii, pe care i-au reflectat dezechilibrat şi tendenţios într-un număr mare de materiale, multe dintre acestea cu tentă de agitaţie electorală. Aceste posturi au făcut partizanat deschis în favoarea unui candidat şi în defavoarea contracandidatului acestuia. Cinci posturi de televiziune au avut politici editoriale uşor dezechilibrate în favoarea sau devafoarea candidaţilor”, a spus Nadine Gogu.

Potrivit ei,
CA, care ar fi trebui să monitorizeze comportamentul radiodifuzorilor şi să reacţioneze prompt, nu şi-a îndeplinit rolul de garant al interesului publicului şi nu a luat decizii adecvate în măsură să contribuie la asigurarea reflectării corecte şi echilibrate a campaniei electorale.

Nicolai Cheleș, președinte al Consiliului Național al Tineretului din Moldova, s-a referit la p
articiparea diferențiată a tinerilor la vot. Potrivit lui, tinerii stabiliți peste hotarele țării au înregistrat un record absolut de prezență la urnele de votare, în comparație cu prezența redusă la vot a tinerilor din țară. Acest lucru este atestat din cauza cadrului legal nefavorabil pentru exercitarea dreptului la vot, și anume a cerințelor de votare la locul de reședință sau domiciliu, dar și abordării superficiale de către candidați a necesităților tinerilor, care de cele mai dese ori sunt implicați în campanii pe post de voluntari.

Coaliţia Civică pentru Alegeri Libere și Corecte este o entitate permanentă și benevolă, constituită din 2005, de către mai multe organizații obștești, care au urmărit scopul de a contribui la desfăşurarea unor alegeri libere, corecte, transparente, incluzive şi integre.